Eis: 6 jaar voor dodelijk ongeluk onder invloed

Toegevoegd: 15-12-2016, 16.43 uur - Update: 15-12-2016, 21.25 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Zes jaar celstraf en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor tien jaar. Dat eiste de officier van justitie vandaag tegen een 44-jarige P. L. uit Dreischor die op 23 juli een dodelijk ongeluk veroorzaakte.

Op 23 juli reed de verdachte op de Kloosterweg (N654) bij Noordgouwe rond 03.30 uur achterop een motor. Op die motor zaten het 29-jarige slachtoffer en haar echtgenoot. De vrouw overleed ter plaatse, haar 36-jarige partner liep een schedelbasisfractuur op.

Op deze bewuste julidag had de verdachte zich eerst in een café in Zonnemaire tegoed gedaan aan de nodige drankjes. Hij toog vervolgens naar Zierikzee waar hij zich volgoot met bier en Bacardi-cola's. De beschonken toestand waarin hij zich op enig moment bevond was voor de waardin reden om het dringend te verzoeken om niet meer te gaan rijden. Ze bood hem zelfs een slaapplaats aan. L. stapte desalniettemin toch in zijn bestelbus.Een rijbewijs had L. overigens al acht jaar niet meer.

Dezelfde avond waren de latere slachtoffers naar een bescheiden feestje van een motorclub geweest. Na afloop bleek dat de motor van de man mankementen vertoonde en ze besloten samen op de motor van de vriendin naar huis te rijden. Onderweg ging het gruwelijk mis. L. reed achterop de motor van het rustig rijdende stel en de vrouw overleed ter plaatse. Haar partner raakte zeer ernstig gewond.

L. belandde met zijn auto in een sloot en wandelde weg. Hij kwam er met licht letsel vanaf. Aan de hand van het kenteken kon hij worden achterhaald en meldde hij zich later alsnog bij de politie. Hij had niets gezien, niets gehoord, kon zich weinig herinneren en van het ongeval zelf had hij niets meegekregen. Een bloedtest in het ziekenhuis resulteerde in een promillage van 2,5 aan, ofwel twaalf keer de toegestane hoeveelheid alcohol in het bloed.

"U heeft bewust het risico genomen om iemand dood te rijden", hield officier van justitie Rob Rammeloo L. voor. "U weet wat er kan gebeuren als je gaat drinken en dan gaat rijden." Het OM pleitte voor doodslag en niet voor het gebruikelijke dood door schuld.

Het is overigens niet de eerste keer dat L. voor rijden onder invloed is veroordeeld. Dat gebeurde namelijk al vier keer eerder.

bram goeree (17-12-2016 om 17:57)
P van D (16-12-2016 om 11:16)
Dit is zeker heel erg en echt gevangenis in ja, maar vergeet niet dat DRUGS nog veeeeel erger is dt kunnen ze niet controleren.. Bij elke ongeval doen ze alleen maar alcohol test maar we weten nog steeds niet hoe veel ongevallen worden veroorzaakt door drugs en zware medicijnen !!! Dat kan wel eens veeeel groter dan alcohol wezen en die gaan elke dag nog vrijuit blowen achter stuur !!!
Stef (15-12-2016 om 23:27)
Deze man mag NOOIT meer autorijden !!! Wat een schande !!! Na 4x al veroordeeld te zijn is het toch wel een keer klaar.... Moet er over 10 jaar weer iemand dood? 30 jaar geleden is mijn oom dood gereden onder dezelfde omstandigheden. De KZ kreeg 500,- gulden boete en enkele maanden rijontzegging. Later reed ie weer dronken iemand dood. Zulke KZ-ten leren het nooit.
Alfred (15-12-2016 om 23:14)
Hij verdiend op zijn minst de maximum straf die er op doodslag staat, namelijk 15 jaar. Overigens zou TBS ook best op zijn plaats zijn, gezien het al de vijfde keer is dat deze mag als gevolg van overmatig alcohol misbruik bij de rechter staat.
Jose (15-12-2016 om 20:07)
En nu maar hopen dat de rechter de eis van de officier navolgt, dus verdachte veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Gaat sowieso bij goed gedrag, twee jaar af maar beter dit dan een lullige taakstraf.
edwin (15-12-2016 om 19:55)
een buitensporig hardleers iemand.Ik stel ook voor een enkelband of iets dergelijks die signaal begint de geven als de man zich sneller verplaatst dan 20 km per uur zodat goed te traceren is waar hij is ,waarnaartoe en hoe hard.