Heel Noord-Beveland wordt Hartveilig Wonen

Toegevoegd: 06-01-2017, 15.41 uur

WISSENKERKE - De gehele gemeente Noord-Beveland moet een dekkend reanimatienetwerk krijgen via Hartveilig Wonen. Op 24 januari is daarom een voorlichtingsbijeenkomst in Wissenkerke.

Via Hartveilig Wonen worden burgerhulpverleners op pad gestuurd bij meldingen van reanimaties. Zij kunnen alvast beginnen met reanimeren als de ambulance nog onderweg is. Zo kunnen kostbare minuten worden gewonnen. De opgeleide en geregistreerde vrijwilligers die in de buurt van het incident wonen of zich daar bevinden ontvangen een sms-bericht op hun mobiele telefoon met de locatie van het slachtoffer en/of de locatie van de dichtstbijzijnde AED.

Vorig jaar heeft de gemeente besloten om voor de kernen Geersdijk, Kats en Wissenkerke aan te sluiten bij Hartveilig Wonen. Onlangs heeft Noord-Beveland besloten om Hartveilig Wonen uit te rollen voor heel de gemeente. Om het reanimatienetwerk verder op te bouwen zijn er vrijwilligers en AED’s nodig. De gemeente is daarom op zoek naar mensen die een erkende reanimatie/AED-training hebben gevolgd of bereid zijn deze te volgen.

Op dinsdag 24 januari januari organiseert de gemeente een bijeenkomst over Hartveilig Wonen. Deze bijeenkomst vindt plaats in het gemeentehuis in Wissenkerke en begint om 19.30 uur. De inloop is vanaf 19.00 uur en de avond duurt tot circa 21.00 uur. Aanmelden kan via [email protected].

Heidi (7-1-2017 om 08:25)
Ik ben al jaren aangesloten bij Hartveilig wonen en verbaas me er ten zeerste over dat de gemeente Middelburg hier nog steeds niet aan wil mee werken. Uit ervaring van mijn vele reanimatie oproepen kan ik zeggen dat het net dat beetje verschil kan uit maken als er een burger hulpverlener met reanimatiediploma in de buurt is . Ik vind dan ook dat Middelburg hierin een grote verantwoordelijkheid naar haar burgers toe laat liggen.