Weer flink wat schade tijdens jaarwisseling

Toegevoegd: 10-01-2017, 14.32 uur

MIDDELBURG - De jaarwisseling heeft ook dit jaar de Zeeuwse gemeenten weer op kosten gejaagd. Alleen op Walcheren al werd voor meer dan 40.000 euro schade aangericht.

Vlissingen meldt een schade van bijna 20.000 euro. Bij ruim 6.000 euro hiervan was sprake van schade aan openbare verlichting, gebouwen van de gemeente en speeltoestellen. Ook het preventief vol laten lopen en daarna weer leegpompen van ondergrondse containers zorgde voor veel kosten: ook zo'n 6.000 euro. In Middelburg ontstond voor bijna 18.000 euro aan schade en in Veere ging het om een bedrag van ruim 5.600 euro.

De gemeente Schouwen-Duiveland maakte eerder al bekend dat hier voor zo'n 4.700 euro schade werd aangericht aan gemeentelijke eigendommen. Onder meer afvalbakken, zogeheten depodog dispensers en een abri werden vernield. Het schadebedrag was volgens de gemeente overigens beduidend lager dan tijdens voorgaande jaarwisselingen.

Ook in Kapelle lag het schadebedrag lager dan tijdens voorgaande jaarwisselingen. Volgens een eerste schatting liggen de kosten op zo'n 11.000 euro: 8.500 euro aan arbeidskosten en 2.700 euro aan materiële schade. Op Noord-Beveland ontstond voor ruim 2.500 euro aan schade. In Goes ging het om zo'n 13.000 euro.

Afgezien van de ongeregeldheden in de Vlissingse bloemenbuurt verliep de recentste jaarwisseling relatief rustig. De Zeeuwse brandweer rukte bijvoorbeeld 'slechts' 76 keer uit. Tijdens de overgang van 2015 naar 2016 moest de brandweer nog 122 keer uitrukken. Het aantal meldingen bij de politie nam met een derde af ten opzichte van de vorige jaarwisseling.

Bekijk hier het overzicht met incidenten rondom de jaarwisseling.

Derks (10-1-2017 om 20:21)
Geachte Rob, Ik ben het helemaal met u eens. Het is echter de gemeente (raad) van Vlissingen die met de vinger wijst naar de stichting ROAT. Zij treffen geen enkele blaam. Maar het is toch interessant hoe die verdeling van 900.000 Euro er uit ziet. Laat de raad maar eens een publieke uitdraai maken van de kosten en baten in het jaar 2016. Stichtingen hebben de eigenschap (directeur en andere vaste medewerkers) goed voor zich zelf te zorgen. De rest van het personeel bestaat vaak uit (onbetaalde) vrijwilligers. Tenslotte: "Den Haag, toon politieke moed en schaf het vuurwerk in 2017 af." Dat zou al een hoop van de ellende wegnemen. Vlissingen zou dan wat die 900.000 euro kunnen gebruiken voor een vuurwerk show op een veilige plek.
Rob (10-1-2017 om 19:38)
Brahim, Misschien niet onverstandig om je te verdiepen in beide stichtingen. Zij werken nl. al met medewerkers van allochtone afkomst. (of mag ik dit niet meer zeggen!) Tevens bijzonder flauw want deze bevolkingsgroep kan zich ook nu gewoon distantiƫren van het gedrag maar dat hoor ik (relatief) weinig over. Zij kunnen zich ook nu al actief en zichtbaar bewegen richting hun jeugd en deze aanspreken en mogelijk aangeven bij de politie. Ik hoor dat je zelf in de wijk woonachtig bent dus geef het voorbeeld. Doe iets aan de oorzaak i.p.v. een sluier veroorzaken omtrent hetgene wat gebeurd is.
Brahim (10-1-2017 om 18:46)
Jongeren in de bloenenbuurt raken op 12/13 jarige leeftijd al in aanraking met politie en justitie. Ze komen op jonge leeftijd in aanraking met de drugshandel, vaak beginnen deze jongeren in de bloei van hun leven (12-15jr) met het roken van softdrugs en verkopen van harddrugs. Ik vraag me af waar gaat dit naartoe? Jonge marokkaanse jeugd voelt zich niet begrepen en zonderen zich af. Ze voelen zich verheven boven onze maatschappij en zien zichzelf niet als Nederlanders, terwijl ze in de meeste gevallen niet eens een woord marokkaans kunnen. Stichting Droom en ROAT hebben geen vat op deze jeugd. Tijd voor een aanpak waarbij de Marokkaanse gemeenschap zelf eens wordt betrokken en gesubsidieerd word om hun jeugd op het goede pad te krijgen
Brahim (10-1-2017 om 18:42)
@Derks. Wauw jij bent werkelijk waar de eerste die ik hierover hoor. Subsidietrekkers als Stichting Droom en ROAT lopen al jarenlang de boel te verbloemen om hun eigen zakken te vullen. Ohja wat ze doen? Precies 1x in de week zaalvoetballen, nou chapeau. Die mensen hebben zero affiniteit met de zogenaamde probleemjongeren. Ik ben zelf van Marokkaanse komaf en ik schaam me dan ook heel erg voor de schandalige nieuwjaarsviering in onze buurt. Maar ik ben bang dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Ik hou er niet van om met een beschuldigende vinger te wijzen naar ander of om een slachtoffertje te spelen, maar wordt het zo langzamerhand niet eens tijd voor de gemeente om haar samenwerking met deze malafide stichtingen te evalueren.
wim (10-1-2017 om 17:49)
het zijn allemaal boterhammen
Rob (10-1-2017 om 17:16)
Geachte heer Derks, Ik begrijp niets van uw betoog. U heeft u geitenwollen sokken aan gedaan en nu....!!! Er is altijd sprake van oorzaak en gevolg. Dus laten we iets aan de oorzaak(bron) doen. Dus de veroorzakers aanpakken en de schade laten betalen. (of hun ouders) Ik hoor u (en anderen) helemaal niet meer over de veroorzakers en men gaat andere partijen verantwoordelijk maken voor de ellende die door "mislukkelingen" is veroorzaakt. Een ander woord is er niet voor.