Weer flink wat schade tijdens jaarwisseling

Toegevoegd: 10-01-2017, 14.32 uur

MIDDELBURG - De jaarwisseling heeft ook dit jaar de Zeeuwse gemeenten weer op kosten gejaagd. Alleen op Walcheren al werd voor meer dan 40.000 euro schade aangericht.

Vlissingen meldt een schade van bijna 20.000 euro. Bij ruim 6.000 euro hiervan was sprake van schade aan openbare verlichting, gebouwen van de gemeente en speeltoestellen. Ook het preventief vol laten lopen en daarna weer leegpompen van ondergrondse containers zorgde voor veel kosten: ook zo'n 6.000 euro. In Middelburg ontstond voor bijna 18.000 euro aan schade en in Veere ging het om een bedrag van ruim 5.600 euro.

De gemeente Schouwen-Duiveland maakte eerder al bekend dat hier voor zo'n 4.700 euro schade werd aangericht aan gemeentelijke eigendommen. Onder meer afvalbakken, zogeheten depodog dispensers en een abri werden vernield. Het schadebedrag was volgens de gemeente overigens beduidend lager dan tijdens voorgaande jaarwisselingen.

Ook in Kapelle lag het schadebedrag lager dan tijdens voorgaande jaarwisselingen. Volgens een eerste schatting liggen de kosten op zo'n 11.000 euro: 8.500 euro aan arbeidskosten en 2.700 euro aan materiële schade. Op Noord-Beveland ontstond voor ruim 2.500 euro aan schade. In Goes ging het om zo'n 13.000 euro.

Afgezien van de ongeregeldheden in de Vlissingse bloemenbuurt verliep de recentste jaarwisseling relatief rustig. De Zeeuwse brandweer rukte bijvoorbeeld 'slechts' 76 keer uit. Tijdens de overgang van 2015 naar 2016 moest de brandweer nog 122 keer uitrukken. Het aantal meldingen bij de politie nam met een derde af ten opzichte van de vorige jaarwisseling.

Bekijk hier het overzicht met incidenten rondom de jaarwisseling.

P (11-1-2017 om 22:19)
Brahim, ik heb jarenlang gevoetbalt in de omgeving bloemenbuurt, er was bijna nooit politie, het is altijd een vrije keuze geweest van de jongens om ergens voor te kiezen. Voetballen op de pleintjes was dan ook het leukste wat je daar met zijn allen kon doen, verder was er geen noodzaak om in de wintermaanden in het donker op straat te hangen, dat was allemaal vrije keuze. De stap om rotzooi te trappen was allemaal vrije keuze, er is zelf iets verderop een Cruiff court geopend in Bossenburg, je kan fitnessen voor 20e per maand bij basic fit er is genoeg te doen. Je kan de gemeente om subsidies vragen maar je kan jezelf beter afvragen waarom je savonds in het donker nog naar buiten gaat om rotzooi te trappen.
zeeuw (11-1-2017 om 14:22)
wir habben das nicht gewirst. , kom now , je zijn bang voor die varkens
K.J. Adriaanse (11-1-2017 om 14:19)
Altijd weer die hysterische reacties op de jaarwisseling . Zullen we de schade door voetbal ook even bekijken bijvoorbeeld ?? En de schade is helemaal niet de oorzaak van vuurwerk , maar veel meer van drank, wel bij de feiten blijven.
Janis (11-1-2017 om 11:49)
Die kosten van het vuurwerk schade , terug halen bij alle vuurwerk verkooppunten door middel van naheffing belasting . zij zinj tenslotte de reden dat het gebeurt . Makkelijk te doe , maar helaas er gebeurt nooit wat , alleen bedragen bekendmaken heeft niemand wat aan.
wim (11-1-2017 om 07:41)
Z0 je hebt kunnen vernemen zou de jaarwisseling goed zijn verlopen behalve gemeente Vlissingen zou het meeste ellende veroorzaakt hebben, maar nu lees je toch dat de schade in totaal behoorlijk groot is en wie gaat dat weer betalen, en wat heeft dat nu voor zin om zon grote bende te maken zulke veroorzakers moeten veel harder aan gepakt worden en de schade te laten betalen
R te V (11-1-2017 om 00:23)
@Brahim, rake woorden, wijze woorden, een juiste interpretatie. U slaat de spijker op z'n kop. Ik ken de beide stichtingen niet, dus wil daar en doe daar niet over oordelen. Maar u noemt zichzelf van Marokkaanse komaf en schrijft "Tijd voor een aanpak waarbij de Marokkaanse gemeenschap zelf eens wordt betrokken". Ik zou zeggen, maak eens een start, ga de wijk in en probeer er wat aan te doen. En let wel, dit is naar u absoluut niet cynisch bedoeld. Ik heb respect voor uw betoog. Het hoeft niet weer een gesubsidieerde stichting te worden, maar gewoon een groep Marokkaanse ouderen, vaders, moeders, oudere broers of zussen, die samen optrekken en serieuze gesprekken aangaan met de ontspoorde jeugd.