Vijf arrestaties rellen jaarwisseling Vlissingen

Toegevoegd: 13-01-2017, 10.09 uur - Update: 13-01-2017, 10.21 uur

VLISSINGEN - De politie heeft vanochtend in Vlissingen vijf mannen aangehouden vanwege de ongeregeldheden tijdens de jaarwisseling in Vlissingen.

Volgens de politie zijn de mannen allemaal afkomstig uit Vlissingen zelf en zijn zijn in verschillende woningen gearresteerd. De vijf worden verdacht van verschillende delicten. Een 34-jarige man wordt verdacht van brandstichting en bedreiging van een buurtbewoner.

Twee andere mannen (22 en 26 jaar oud) worden verdacht van openlijke geweldpleging. Verder wordt de mogelijke betrokkenheid bij brandstichting van een jongeman (17) en een 24-jarige Vlissinger onderzocht. De verdachten zijn voor verhoor en verder onderzoek naar het politiecellencomplex Torentijd in Middelburg gebracht.

Tips
De politie kwam de verdachten op het spoor dankzij binnengekomen tips. "Zo werd informatie gedeeld tijdens het buurtonderzoek en ook wisten getuigen de politie via andere contactmogelijkheden te vinden om hun informatie te delen", zo zegt de politie.

De politie sluit meer aanhoudingen niet uit en zet het onderzoek voorlopig voort. "Hoewel nu enkele eerste arrestaties zijn gedaan blijft de politie op zoek naar informatie en beelden om ook de andere daders te vinden", aldus een woordvoerder.

Aangiften
Overigens zijn bij de politie inmiddels in totaal dertig aangiften binnengekomen. De meeste aangiften gingen over vernielingen aan auto's: 12 keer. Zeven keer werd een vernieling aan een woning gemeld en in 2 gevallen was sprake van een vernieling bij een winkel/bedrijfspand.

Andere aangiften gingen over openlijke geweldpleging (1x), een diefstal uit een auto (1x), het vernielen van een bushokje (1x) en het pogen tot het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel bij een hulpverlener (6x). In die laatste zes gevallen ging het om brandweerlieden en politiemensen die het doelwit waren.

Burgemeester
De Vlissingse burgemeester Bas van den Tillaar is blij dat er aanhoudingen zijn verricht. "Dit is een belangrijke stap in het politieonderzoek. Natuurlijk moeten we wachten op de resultaten van het verdere onderzoek, maar ik zie dit als een signaal dat dit soort gedrag niet zomaar geaccepteerd wordt."

De politie heeft naar eigen zeggen, mede op verzoek van de burgemeester, veel medewerkers op het onderzoek gezet. Van den Tillaar: “Ik hoop dat de aanhoudingen uiteindelijk zullen leiden tot een veroordeling door de rechtbank. Daar hebben de inwoners en de hulpverleners die die nacht actief waren recht op.”

kees (15-1-2017 om 17:35)
Eerst alles afpakken wat ze hebben om zo de schade te betalen en vervolgens straffen naar de maatstaven van het land van herkomst. de straf zal dan wel 1000 stokslagen of stenigen worden (ik gooi graag mee :) en dan het land uitgooien. Ook gelijk nederlands paspoort ongeldig verklaren.
Duimschroef (13-1-2017 om 18:33)
@I. ja hoor, we geloven jou direct. Het klinkt in ieder geval heel geloofwaardig. Misschien moeten ze even achterhalen wie jij bent en je dan ook even aan de tand voelen. Er zijn pas wel een paar man te vinden die de opgepakte jeugd aan de praat krijgt. Of heb ik nu verkeerde gedachte. Een klein beetje pijn hoeft toch niet meteen als folteren te worden betiteld.
Anja (13-1-2017 om 16:47)
Chapeau dus het zijn niet eens de werkelijke jongeren maar de al iets oudere waarvan je toch wel wat meer normaal gedrag zou mogen verwachten. Hoe triest van deze leeftijdsgroep om dit soort belachelijke acties te ondernemen.
I. (13-1-2017 om 16:04)
Er is zelfs iemand opgepakt die er totaal niks mee te maken heeft. Die persoon is op die dag de hele dag thuis geweest met familie. Dat geeft weer aan hoe waardeloos het zeeuws politieteam is.
Bezorgde burger (13-1-2017 om 14:10)
@Terneuzenaar, 20 jaar een enkelbandje, weet niet of de detectiepoortjes van het bejaardentehuis daar op reageren. En dat "beloofde land" ach, als ze daar naar toe gaan dan is de wereld verlost van dat gespuis.......... ;-)
peppe (13-1-2017 om 12:15)
Zou het nu eens geen tijd worden dat we met zijn allen een groot oud en nieuw feest organiseren, er is voor de Vlissingse jeugd geen bal te beleven. Dat er mensen zijn die de boel verstieren zal altijd wel zo blijven. Moet nog zien of er iemand gestraft wordt. Volgend jaar allemaal de camera in de aanslag.