OM eist zes jaar cel tegen 'dode' man

Toegevoegd: 16-02-2017, 13.58 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Na ruim twee jaar gaat het er eindelijk van komen dat de 47-jarige O. I. uit Capelle aan de IJssel gaat horen waartoe de rechtbank in Middelburg hem bij verstek gaat veroordelen. Als hij nog leeft tenminste.

Donderdag werd er tegen de van oplichting, witwassen, fraude en leiding geven aan een criminele organisatie een celstraf van zes jaar tegen hem geëist en wil de officier van justitie dat hij voor 930.000 euro wordt 'geplukt'.

Een en ander speelde zich af in de jaren 2010 en 2011 en door heel het land. Waar O. uithangt en of hij nog in leven is blijft ongewis. Zeker is dat hij als ongewenst vreemdeling is verklaard en mogelijk is teruggekeerd naar Nigeria. Aan de andere kant beweert zijn advocaat dat I. is overleden. Zijn tweelingbroer zou dat hebben verklaard.

Opmerkelijk is overigens dat op de overlijdensakte I. plots een andere geboortedatum heeft. Volgens de officier, die meer 'twijfelachtige' documenten aanhaalde: ,,We worden voorgelogen''. I. wordt door het Openbaar Ministerie gezien als de spin in het web van een grootscheepse pinpasfraude. Het systeem dat de bende met de nodige katvangers en hulpjes was de eenvoud zelve: Doelwit was ongewild de Rabobank. ,,De Rabo was een coöperatie en het ene kantoor had geen benul benul wat het andere kantoor deed'', verklaarde destijds een van de medeverdachten.. En dat maakte het makkelijk.''

I. zocht een adres uit en zorgde voor vervalste paspoorten of - rijbewijzen als er een identificatie werd gevraagd. Een van de bendeleden belde de bank om een nieuwe bankpas (de huidige was beschadigd geraakt) en vervolgens ging er iemand bij de woning van het slachtoffer posten en wachtte daar de postbode op. De post en bankpas werd in ontvangst genomen, het wachten was op de pincode en binnen twee dagen was de rekening geplunderd.

Zo raakte een Goesenaar 26.000 euro kwijt, miste iemand in Roosendaal ineens 86.000 euro en zag een inwoner van Woensdrecht zijn bankrekening met 172.000 euro slinken. Enkele hulpjes en katvangers werden in 2014 al door de rechtbank -naast enkele vrijspraken - veroordeeld tot straffen variërend tot 150 uur taakstraf en twee jaar cel waarvan de helft voorwaardelijk.

I.is al eerder voor dergelijke feiten veroordeeld en kreeg toen 27 maanden cel opgelegd. Ook moest hij toen 120.000 euro in de staatskas storten. Daar is nog geen cent van betaald. Een deel van de in 2010 en 2011 gepleegde feiten werden door I. vanuit detentie aangestuurd. Uitspraak over twee weken. De uitspraak in de ontnemingsvordering zal mogelijk over zes weken worden gedaan.

Vlissinger (17-2-2017 om 12:30)
Hij heeft ineens een tweelingbroer... hahahaha wat denk je nu dat hier aan de hand is? hij staat er letterlijk zelf bij om te vertellen dat zijn niet bestaande tweeling broer overleden is. wat is Nederland toch makkelijk op te lichten..
Zeeuwse (16-2-2017 om 16:55)
Die advocaat is te goedgelovig...