Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Containerschip vast Westerschelde, GRIP3

Toegevoegd: 27-02-2017, 03.55 uur - Update: 27-02-2017, 05.43 uur
Het schip is door sleepboten losgetrokken.
Het schip is door sleepboten losgetrokken.
© Foto: Roland de Jong / Provicom
Door: Roland de Jong

RILLAND - Op de Westerschelde is vannacht een containerschip vast komen te zitten. Het gevaarte is inmiddels weer los. De Veiligheidsregio Zeeland schaalde op naar GRIP 3.


Het ging om het 203 meter lange en 25 meter brede containerschip MSC Iris. Dit onder Panamese vlag varende schip liep rond 03.20 uur bij de Platen van Valkenisse aan de grond nabij boei 66. Diverse sleepboten gingen ter plaatse om hulp te verlenen.

Volgens de Veiligheidsregio Zeeland was het schip even na 04.00 uur los nadat de sleepboten een eerste poging hadden gedaan om het schip los te trekken. De MSC Iris werd vervolgens door twee sleepboten begeleid richting Antwerpen. Daar zal het schip worden onderworpen aan een inspectie om te zien of er schade is ontstaan.

GRIP 3
De Veiligheidsregio schaalde op naar GRIP 3. Volgens een woordvoerder gebeurde dit omdat het schip vlakbij de vaargeul lag. Bij GRIP 3 komt de burgemeester van het getroffen gebied bijeen in het Gemeentelijk Beleidsteam om op bestuurlijk niveau sturing te geven aan de bestrijding van de gevolgen van het incident.

In het gebouw van de Veiligheidsregio Zeeland wordt een Regionaal Operationeel Team (ROT) gevormd. Hierin zijn alle aanwezige hulpdiensten vertegenwoordigd. Ter plaatse wordt een Commando Plaats Incident (CoPI) samengesteld uit de operationeel leidinggevenden. Hiervoor werd vannacht een haakarmvoertuig met commandobak opgeroepen.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Hans Francken (1-3-2017 om 09:28)
Dit schip is volgens mij loodsplichtig dus van een dronken kapitein zal geen sprake zijn lijkt me. Natuurlijk zijn er tal van systemen om dit te voorkomen, echter een kleine hapering in een smalle vaargeul kan dit tot gevolg hebben. Dit schip is hier al talloze malen gepasseerd. Een technische oorzaak zou zomaar kunnen gezien de leeftijd van dit schip. ( hoewel een nieuw schip ook een storing kan krijgen natuurlijk) Ook ik ben van mening dat dit een puur nautische klus is , dus al die hulptroepen aan de wal lijkt me nogal overbodig.
Jan (28-2-2017 om 18:39)
Ik ben het volkomen eens met posseidon en PvanD.
P van D (27-2-2017 om 11:47)
Jaja mag wat kostten zeg al die teams ineens opzetten.. Mooi voor actie en uren schrijven.. Maar goed als het dan allemaal echt nodig was worden de kosten dan ook op de rederij verhaalt ? Ben e bang voor dit gewoon allemaal ban belastinggeld betaald word, weer een paar tientjes provinciale opcenten op de waterschapsbelasting ofzo ? Is de kapitein ook op drugs en drank gecontroleerd ? Ik heb vroeger zelf gevaren en ik snap er niks van met al die systemen en radars je nog vast kan lopen
Posseidon (27-2-2017 om 09:17)
Wat weet een burgemeester en een polderteam of weet ik wat nu van nautische bergingen ? zijn dat soms zeelieden ? Is hun taak het besturen van de zeewegen, of van een klein gat ? of zijn het gewoon pluche kantoorzetel hangers uit een klein provencaals dorp ? Ik vind het verontrustend dat er een stel landrotten boerekinkels opgeroepen wordt om zich hier mee te bemoeien eigenlijk. Dit zijn job's voor professionals, niet voor ambtenaartjes die toevallig gekozen zijn door hun familie en vrienden of daar hun baan aan te danken hebben.
Cookie-instellingen beheren