Onderscheiding voor inzet reddingsbrigade

Toegevoegd: 05-03-2017, 09.46 uur
Loco-burgemeester Chris Simons (l) en Leo Wolterman (r)
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Leo Wolterman, al 25 jaar voorzitter van de Van Dixhoornbrigade, heeft zaterdagavond tijdens de viering van het 45-jarig jubileum van 'zijn' vereniging een koninklijke onderscheiding gekregen. Hij werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Wolterman (48) kreeg de onderscheiding uit handen van locoburgemeester Chris Simons. Alleen dat was al bijzonder want Simons is zelf één van de ereleden van de vereniging. De huldiging vond plaats in het clubhuis van de brigade. Hierin was een groep van zo'n honderd mensen bijeen voor de viering van het feit dat de club op de dag precies exact 45 jaar geleden haar eerste zwemles verzorgde in het inmiddels gesloopte zwembad Poelendaele in Middelburg.

Wolterman kreeg de onderscheiding voor zijn grote inzet voor de vereniging. Wie nader betrokken is bij de club weet hoe zeer Leo zich inzet. Wie “Van Dixhoornbrigade” zegt, zegt eigenlijk ook automatisch “Leo”. Deze twee zijn vrijwel onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Uit de brief behorende bij de voordracht bij de burgemeester: “We durven bijna te stellen dat Leo naast zijn betaalde fulltime baan ook nog een fulltime bijbaan heeft aan de reddingbrigade”. En zo is het eigenlijk ook echt. Een korte opsomming: Wolterman is al sinds 1984 instructeur en daarnaast sinds 1992 voorzitter. Hij is bovendien lid van de rampenploeg en werd in zowel 1993 als 1995 daadwerkelijk ingezet bij overstromingen.

Verder is hij sinds 2002 examinator voor Reddingsbrigade Nederland (de bond van alle reddingsbrigades in ons land) en was hij tussen 2003 en 2009 lid van de financiële commissie van deze organisatie. Tussen 2009 en 2012 was hij penningmeester van de bond. Hierna nam hij de taak op zich om voorzitter te worden van het rayon Zuid-West van Reddingsbrigade Nederland. Mede door de inzet van Wolterman hebben 11 Zeeuwse reddingsbrigades zich verenigd in een Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR).

De laatste jaren heeft Wolterman zich ook via alternatieve programma's ingezet voor het verbeteren van de zwemvaardigheid en daarmee ook de veiligheid. Bovendien werd hiermee het ledenaantal van de club gestimuleerd. Wolterman introduceerde het ouderzwemmen, hielp mee bij het opzetten van het diploma 'C in Zee' en zette samen met het Bewegingsplein Westduin een lesprogramma voor zeemeerminzwemmen op.

Recent is hier het project 'Vlissingen aan en in het water' aan toegevoegd. Hiermee kunnen kinderen uit buurten waar sportdeelname achterblijft hun zwemles krijgen of hun zwemvaardigheid verbeteren.