Zes jaar cel voor 'overleden' Nigeriaan

Toegevoegd: 10-03-2017, 10.42 uur

MIDDELBURG - Conform de eis van de officier van justitie is gisteren in Middelburg de 47-jarige Nigeriaanse O. I. uit Capelle aan de IJssel veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar. Of I. ooit nog zijn straf zal uitzitten is nog onzeker. Volgens zijn advocaat is hij namelijk overleden.

.werd schuldig bevonden aan meerdere malen oplichting, diefstal, witwassen en het leiding geven aan een criminele organisatie. Een en ander speelde zich af in de jaren 2010 en 2011. I. was volgens het Openbaar Ministerie (OM) de spin in het web van een grootscheepse pinpasfraude met ettelijke katvangers en hulpjes.

Post van een bank werd onderschept, de bank werd gebeld voor een nieuwe bankpas en vervolgens werden pas en pincode in ontvangst genomen. Was alles binnen, dan werd binnen enkele dagen de rekening voor soms wel duizenden euro's leeggeroofd.

Of I. ooit nog zijn straf zal uitzitten en of hij gaat betalen is zogezegd nog onzeker. Volgens zijn advocaat is hij overleden, zo blijkt uit een overlijdensakte. Echter: volgens de akte is hij 34, terwijl hij zelf heeft verklaard in 1969 geboren te zijn.

Volgens zijn tweelingbroer zou I. inderdaad zijn overleden, ware het niet dat de tweelingbroer op een andere datum is geboren en de zus van I. beweerde maar één broer te hebben. Verder is het nog maar de vraag of het wel de echte I. uit Nigeria is, want destijds bij een doorzoeking werden in zijn woning een hele stapel valse documenten aangetroffen.

Naast de celstraf is I. ook veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 16.182 euro. Daarmee is voor I. de financiële kous nog niet af, want over vier weken beslist de rechtbank of en voor hoeveel hij moet worden 'geplukt'. Het Openbaar Ministerie (OM) had ruim negen ton gevorderd.

Jose (10-3-2017 om 18:35)
Is het heel erg raar dat ik er niets van begrijp?
Olivier (10-3-2017 om 11:20)
Gezien de rechterlijke macht in dit land hopeloos achter lijkt te lopen op de feiten zou het dan zin hebben om de zweep over het dode paard te halen ? Dat ze verder ook niet eens weten wie die persoon eigenlijk is, waar die vandaan kwam, hoe oud enz. geeft ook wel aan dat het gewoon hopeloos is. Laten we in dit land nog veel meer mensen een schimmige identiteit geven met dubbele paspoorten, permanente illegalen en eindeloze statushouders en weet ik het wat voor schemerachtige constructies die gewoon onuitvoerbaar zijn want feitelijk weten ze niet eens wie het is en of die nog leeft of dood is. Zo kan je toch geen rechtstaat runnen ? Of is dat alleen maar voor mensen die wel een origineel paspoort hebben en dus lekker makkelijk te pakken ?