Celstraf voor aanzetten tot prostitutie

Toegevoegd: 14-03-2017, 07.57 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - De 21-jarige Goesenaar R. C. zou van de officier van justitie in Middelburg voor vier jaar achter slot en grendel moeten. C. , die momenteel een celstraf van twee jaar uitzit voor aanzetten tot prostitutie van een minderjarige meisje wordt ervan verdacht weer eenzelfde zedenmisdrijf te hebben gepleegd.

C. leerde het meisje kennen via Facebook en via het onderwerp geld verdienen kwam zijn geadviseerde prostitutie in beeld. Het meisje was toen ze eind in 2014 de prostitutie in ging vijftien jaar en verdiende bij een supermarkt een habbekrats. C. plaatste een advertentie op een sekssite, de opbrengst van de prostitutie werd 50/50 verdeeld en C. zorgde voor de afspraken met de klanten.

Volgens verklaringen van het meisje was alles op vrijwillige basis gebeurd en was geen enkele sprake van dwang geweest. Toen C. vorig jaar de cel indraaide nam de 19-jarige, zwakbegaafde Souburger L. P. de 'handel' van C. over. In de periode daarvoor, de laatste maanden van 2015 en begin 2016 was hij de pooier van een ander, eveneens vijftienjarig meisje. Ook zij werkte in een supermark en ook zij kwam in contact via Facebook.

Volgens P. was zij op zoek naar een pooier en had zij hem alleen daarvoor benaderd. Ook hier de verdeling van 50/50, waarmee P. 2000 euro zou hebben verdiend. Ook in dit geval beweerde het meisje dat ze volledig vrijwillig had gehandeld.

De officier eiste tegen P. een celstraf van drie jaar waarvan zes maanden voorwaardelijk, met als alternatief het jeugdstrafrecht: 15 maanden cel een voorwaardelijke jeugd-tbs. De zaak tegen P. en later C. kwam aan het rollen toen P. probeerde een klant te chanteren. Die moest 500 euro betalen, want anders..... De klant stapte echter naar de politie en P. werd 10 januari vorig jaar bij het station in Goes aangehouden. Via P. kwam justitie bij C.

De halfbroer van C., de 30-jarige J. T. - hij zit nog in voorarrest - zal later worden berecht. Hij wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij de exploitatie hun 'gezamenlijke' jeugdige prostituee, die van hem via C. bij P. terechtkwam. Ook had T. plannen om van zijn woning een bordeel te maken en had hij vanuit zijn cel in Torentijd met een binnengesmokkelde telefoon met iemand een uitvoerig gesprek c.q. advies gevoerd over hoe je een jong meisje in de prostitutie kon krijgen.

In de zaken van C. en P. doet de rechtbank uitspraak op 27 maart.