Tekort bluswater en wind speelden brandweer parten

Toegevoegd: 24-03-2017, 13.38 uur - Update: 24-03-2017, 14.54 uur
Toen een grote stapel kisten vlam vatten was er geen redden meer aan.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

KAPELLE - De verwoestende brand die gisteren uitbrak in Kapelle kon zich zo enorm uitbreiden vanwege een tekort aan bluswater en door de harde wind. Dat zegt de brandweer.

De brand bij het fruitbedrijf KG Fruit aan de Oostambachtweg werd om 16.38 uur gemeld. Omdat het leek te gaan om een kleine buitenbrand werd in eerste instantie maar één blusvoertuig ter plekke gestuurd. Binnen een minuut werd de oproep bijgesteld naar een spoedmelding en om 16.45 uur volgde een oproep voor een waterwagen.

Toen de waterwagen arriveerde en een waterwinning was opgebouwd had het vuur echter al te veel grip gekregen op de stapel met fruitkisten die bij het bedrijf stond. Mede vanwege de wind kon de brandweer niet meer voorkomen dat de stapel, met volgens de gemeente Kapelle in totaal 5.000 fruitkistjes van 1 bij 1 meter, in vlammen opging. Het vuur sloeg later over naar vier loodsen. Het woonhuis van de eigenaar bleef gespaard.

'Nooit water genoeg'
Volgens de Veiligheidsregio is er naast de waterwagen ook gebruik gemaakt van grootschalig watertransport. "Deze systemen bestaan uit grote pompen en transportleidingen die water kunnen halen uit open water, ook als dat verderop gelegen is. Het kost tijd om deze systemen op te bouwen. Bij een brand van deze omvang in combinatie met zo'n sterke wind is er eigenlijk nooit water genoeg", zo laat een woordvoerder weten.

Burgemeester Anton Stapelkamp van Kapelle heeft via social media de honderden mensen bedankt die op de één of andere manier mee hebben geholpen tijdens het afwikkelen van de brand en de gevolgen daarvan. Bij de brand werden ook vrijwilligers van het Rode Kruis ingezet. Op de site van de hulporganisatie vertellen de vrijwilligers hun verhaal.

Sjaak.D. (24-3-2017 om 22:55)
Als ik al de beelden zie van die enorme vuurzee in Kapelle,dan gaan mijn gedachten terug naar zondag 10 april 2016. Toen was er de grote brand bij Gebr.\Weststrate in Goes. Ook toen was er een groot gebrek aan bluswater. Er moest toen ook een water- slang naar de Veste gelegd worden. Honderden meters verder! Later vroeg ik aan een brandweerman waarom er niet langer geblust is. Antwoord; er mocht niet langer water uit de Veste gepompt worden! Zo moesten ook zij machteloos toezien dat het mooie pand ten onder ging.