1 file van totaal 3 km

Dood Umaru Sesay niet door politie-optreden

Toegevoegd: 02-05-2017, 11.47 uur - Update: 02-05-2017, 12.06 uur
Sesay overleed nadat de politie pepperspray had ingezet.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

GOES - Het overlijden van de 30-jarige Umaru Sesay afgelopen zomer in Goes had niets te maken met het optreden van de politie. Dat concluderen de Rijksrecherche en het Openbaar Ministerie (OM). Waaraan Sesay dan wel is overleden is niet duidelijk geworden maar het onderzoek is nu gesloten.

Sesay, geboren in Sierra Leone, overleed op 20 augustus nadat hij naakt en in verwarde toestand over de Berkenstraat was gerend. Volgens het OM had de man een starende en holle blik. De politie schatte in dat hij mogelijk een gevaar was voor zichzelf of anderen.

“Toen de politie hem benaderde trok hij zijn kleding weer aan maar maakte een verwilderde indruk en reageerde niet op vragen. Hij bleef afwisselend lopen en rennen op blote voeten en maakte geluiden. Eén van de agenten bleef te voet achter de man aan gaan terwijl de andere agent het dienstvoertuig ging halen en om assistentie vroeg”, zo schetst het OM de situatie.

Pepperspray
Sesay rende weg en de agente die te voet achter hem aan was gegaan trof hem aan in een brandgang. “Omdat zij op dat moment alleen was nam ze uit voorzorg pepperspray in de hand. De man werd gewaarschuwd maar reageerde niet en rende opnieuw weg.

De agente trachtte hem tijdens de achtervolging vast te pakken en kreeg hierbij hulp van een burger. Er ontstond een worsteling waarbij de 30-jarige man met pepperspray in het gezicht werd gespoten. Hij ging er opnieuw vandoor en rende richting de tweede agent die ter plaatse was gekomen. Ook hij nam pepperspray ter hand en overwoog de man te tackelen maar deed dit niet om letsel te voorkomen.”

Sesay struikelde kort daarna en kwam ten val. Hij belandde op zijn buik en de agenten probeerden hem onder controle te krijgen. Hierbij kregen de twee opnieuw hulp van een burger. De man bleef zich verzetten en sloeg en schopte om zich heen. “Een knie in de rug en op het achterwerk had niet het gewenste effect. Omdat ze hem niet onder controle kregen trok een van de agenten zijn hoofd rustig naar achteren zodat de man zijn armen spreidde. Het lukte daarna om de man te boeien”, aldus het OM.

Té rustig
Volgens het OM kregen de agenten al snel het idee dat er wat mis was. “De man werd snel na het boeien rustig. Té rustig volgens de agenten. In moeilijk verstaanbaar Nederlands gaf de man aan geen lucht te krijgen. Hij werd op zijn zij gedraaid om het hem makkelijker te maken en ondertussen werd een ambulance opgeroepen.”

“Toen de man weer met zijn benen begon te bewegen leek hij zich op te laden om weer in verzet te komen. Hij werd hierop op zijn buik gekeerd. In afwachting van de ambulance bleven de agenten de man aanspreken en controleerden ze herhaaldelijk zijn pols en voelden een hartslag.

De ambulancedienst was binnen enkele minuten ter plaatse. De paramedici constateerden dat hij niet reageerde en dat er schuim uit zijn mond kwam.” Nadat de handboeien van de man waren afgedaan werd gestart met reanimatie. Deze poging mocht echter niet baten en Sesay overleed ter plekke.

Nadat duidelijk was geworden dat Sesay was overleden, werd een onderzoek gestart. Dit werd uitgevoerd door de Rijksrecherche en politiemensen van de eenheid Rotterdam. Er werd ook sectie gedaan op het lichaam van de man. Ook werd aanvullend toxicologisch onderzoek gedaan.

Geen doodsoorzaak
“Helaas heeft dit geen duidelijke doodsoorzaak opgeleverd. De betrokken agenten en getuigen zijn gehoord. De twee burgers die assistentie verleenden aan de politie gaven beiden aan dat er geen buitensporig geweld is gebruikt. Een buurtbewoner gaf aan dat alles in haar ogen rustig verliep. De verklaringen die de agenten en de getuigen gaven, komen overeen."

"In het gehele onderzoek zijn geen aanwijzingen gevonden dat agenten buitenproportioneel geweld hebben gebruikt. Het OM concludeert dat de man niet is overleden als gevolg van het politie-optreden en sluit daarom het onderzoek.”

solitair (14-5-2017 om 16:21)
groot verlies voor de nederlandse kennis economie! nu weer over tot orde van de dag graag!
arrie hendriks (4-5-2017 om 23:03)
tja tegenwoordige laat men ,psygies zieken maar aan hun lot over , de zorg bereikt niet iedere psygies ziekke en medicatie heeft ook zijn nadelen .dat verklaard mede het stijgende aantal halve garen in deze maatschappij triest
Robert (4-5-2017 om 18:37)
Zo'n mafketel is gek gevaarlijk en moet gewoon opgepakt worden. Goedschiks of kwaadschiks.... En gaat het daarna door eigen toedoen fout ,roep dan zeker niet de politie heeft het gedaan.
jjaap (3-5-2017 om 18:40)
naakt en verward en heel zachtjes aangepakt en zomaar dood. niemand deed iets niemand is schuldig. het gebeurt ieder uur. of? M realiseert u zich dat er iemand dood is gegaan, kan dat erger? Wie is er beschermd door een naakte verwarde man aan te pakken?
M. (3-5-2017 om 14:49)
Realiseert iemand zich ooit hoe het moet zijn voor hulpverleners die hun werk met alle inzet, liefde en overtuiging doen om al dit commentaar te lezen? Voor de betreffende hulpverleners kunnen dit soort gebeurtenissen een hoop emotionele ellende veroorzaken. Het zou goed zijn dat we er met z'n allen van uit gaan dat ze hun werk doen, niet om hun medemens dwars te zitten maar om de vernielinggaande maatschappij zo veel als in hun vermogen ligt te beschermen.
pietje (3-5-2017 om 12:37)
een hele tekst om ons ervan te overtuigen dat deze man niet is vermoord. Ik kan best geloven dat jullie je werk hebben gedaan en dat sommige mensen zomaar ineens kunnen doodvallen, maar om je handen helemaal in onschuld te wassen en te zeggen dat je volledig onschuldig ben aan de dood van deze man is in mijn perceptie oneerlijk, maar ik begrijp best dat het werk van politieagent erg zwaar is en dat situaties heel verschillend zijn.