1 file van totaal 3 km

Roemeense inbrekers ook in België veroordeeld

Toegevoegd: 15-07-2017, 10.39 uur
Onderzoek op het dak van de MediaMarkt na de inbraakpoging in 2016.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Leden van de Roemeense inbrekersbende die in februari 2016 in Middelburg een filiaal van de MediaMarkt wilde beroven zijn deze week in België veroordeeld tot celstraffen tot acht jaar. Dat meldden Vlaamse media.

Vier mannen konden destijds worden opgepakt omdat de Belgische justitie Nederland vooraf had ingeseind over de groep. De vier probeerden op 22 februari 2016 via de naastgelegen Praxis in te breken in de elektronicawinkel.

De verdachten werden in mei vorig jaar al door de Nederlandse rechter veroordeeld tot celstraffen van 78 dagen. Hierna werd de groep uitgeleverd aan België. Leden van de bende hadden in België namelijk al verschillende inbraken gepleegd. Ook hier was de MediaMarkt vaak het doelwit. In totaal zou de groep bij verschillende inbraken bij de keten een half miljoen euro hebben buitgemaakt.

Eén van de groepsleden, volgens de Belgische justitie het kopstuk van de bende, is nu veroordeeld tot acht jaar cel. Anderen kregen gevangenisstraffen van 15 maanden tot vijf jaar opgelegd.

AD.. (16-7-2017 om 16:57)
Tonnie vraagd waar de buit is maar dat is niet zo moeilijk want dat gaat dezelfde dag de grens nog over zodat ze niet op heterdaad kunnen wordn betrapt en als de ene vast zit gaat de rest van de bende verder en ondanks dat ze vast zitten blijven ze mee delen in de winst en als ze worden uitgeleverd worden ze daar direct vrijgelaten in afwachting van hun proces wat nooit komt en de volgende week zijn ze hier weer maar nederland wil 1 europa en vind dit goed en dit geld niet alleen voor de roemenen maar het hele oostblok.want zolals ze zeggen vandaag gestolen morgen in polen en dat geld ook voor andre landen want er rijden er daar veel op een E Bike die ze daar helemaal niet kunnen betalen en dat is nog maar 1 voorbeeld.
Tonnie (15-7-2017 om 17:41)
En waar is de buit? Als je koopt van dit soort lieden houd je hun gedrag in stand en ben je ook strafbaar. Ik ben altijd zo benieuwd hoe het afloopt, maar dat hoor je zelden. En wat zouden ze in Roemenië voor straf gekregen hebben? Kunnen ze niet uitgeleverd worden?
Jan van Souburg (15-7-2017 om 16:15)
Misantroop idem uitzetten criminele asielzoekers, Nederland 473 en daar zijn ze nog trots op ook, in een heel jaar, België 475 in een maand.
misantroop (15-7-2017 om 13:22)
Het verschil in strafmaat zegt alles. En hier in Nederland maar roepen dat België een failed state is...