Jeugdbrandweer blikt terug op succesvolle wedstrijd

Toegevoegd: 05-10-2006, 18.06 uur
Door: Mark Minderhoud [HVZeland.nl]

ZOUTELANDE - Zaterdag 30 september, de dag waar we lang op moeten hebben wachten, de dag waar lang naar vooruit is gekeken, de dag die met veel spanning tegemoet werd gezien:  Dè dag van de Landelijke finales in Waalre.

Allemaal op een mooi tijdstip uit de veren om de wedstrijd te spelen, of de wedstrijdploeg aan te moedigen. Om 09:00u verzamelde iedereen zich op het terrein van de brandweerpost Zoutelande. Nadat de tassen van de ploegleden nogmaals gechecked waren werden alle benodigde materialen ingeladen om om 09:15u met de 4604, de 4641 en de 4674 te vertrekken.

Na een vlotte reis kwamen wij rond half 12 aan in Waalre, onder de rook van Eindhoven. De  meldtijd was om 13:00u, dus hadden we flink de tijd om nog wat te ontspannen. Zo’n 3 kwartier na de meldtijd werd de blusploeg verzocht om naar de opstelplaats te rijden. Aldaar konden zij de bluskleding nog even laten voor wat het was en luisteren naar het verhaal van de wat jolige baancommissaris.

Vervolgens kreeg de blusploeg een melding binnen; het betrof een binnenbrand in een oud klooster, wat ingericht was als jeugdherberg. Verdere informatie was niet bekend. Eenmaal ter plaatse kwamen 3 jongeren uit het pand gerend met de mededeling dat er nog een slachtoffer vermist was. Onmiddellijk werd alles ingezet op de redding van het slachtoffer. De bevelvoerder vroeg de 3 jongeren hoe het pand eruit zag, waar de brand was ontstaan en verdere informatie die nodig was voor een goede en veilige inzet.

Nadat het slachtoffer was gered werden 1+2 en 3+4 ingezet op respectievelijk de uitbreiding en de brandhaard. Na enkele minuten meldde de pompbediende aan de bevelvoerder dat de brand inmiddels uitslaand was, zonder direct gevaar voor de blusploeg. Direct werd “middelbrand”  gemaakt, en na enkele minuten arriveerde de 2e tankautospuit (de hele dag bemand door leden van jeugdbrandweer Vlissingen). Na overleg tussen de 1e en 2e bevelvoerder werd de 2e ploeg ingezet op het uitslaande gedeelte aan de voorzijde van het gebouw.

Vervolgens was men “brandmeester” en kon het sein afblussen gegeven worden. Na snel inpakken en weg rijden werd een tijd gezet van 34 minuten en 57 seconden, net binnen de gestelde tijd (35 minuten).
’s Avonds wachtte de prijsuitreiking.

Behalve de grote beker voor de ploeg met de hoogste score werd tevens een AED (Automatische Externe Defibrillator) uitgereikt. Het werd een ‘bijna compleet’ Zeeuws feestje. De aspirantenploeg van jeugdbrandweer Veere eindigde op een geweldige 6e plaats, van de 10 meespelende ploegen. Een groot compliment voor de Veerse jeugdbrandweer!!!

Op de 1e  plaats eindigden onze collega’s uit Westerschouwen, de 2e plaats werd bekleed door de jeugdbrandweer uit Goes.

Na de prijsuitreiking werd nog een hapje gegeten bij de lokale snackbar (en volgens ons heeft ie nog nooit zoiets meegemaakt).

De terugweg was er weer èèn om nooit te vergeten, menig zal zijn keel zondagmorgen flink hebben moeten schrapen om duidelijk verstaanbaar te zijn. Al met al een zeer leerzame dag voor ploegleden, leiders en supporters, allen bedankt!

Ploegleden:
B:  Jasper Wilderom
P: Damion Maljers
1: Benc Batelaan
2: Koen Gideonse
3: Bart Rottier
4: Dirk-Jan Huisman

(Meer foto's vind u op www.brandweer-veere.nl)