Instructeurs jeugdbrandweer op internationale cursus

Toegevoegd: 05-10-2006, 18.26 uur
Door: Dorinda Bos [HVZeeland.nl]

MIDDELBURG - Drie van de instructeurs die lesgeven bij de jeugdbrandweer Middelburg, Ronnie Joosse, Marcel Israël en Dorinda Bos zijn de afgelopen drie dagen te gast geweest bij de Jugendfeuerwehr Rheinland – Pfalz. Op de Feuerwehr- und katstrofschutzschule in Koblenz volgden ze een opleiding Jugendfeuerwehrwarte.

De contacten met de Jugendfeuerwehr Rheinland – Pfalz zijn na een kamp een aantal jaren geleden tot stand gekomen. Het afgelopen kamp, deze zomer in Orenhofen in Duitsland waren aanleiding tot de uitnodiging. Het idee was om de ervaringen die werden opgedaan met het werken bij de jeugdbrandweer uit te wisselen. Daarom werden Nederlandse en Luxemburgse instructeurs uitgenodigd om de cursus te volgen.

In Duitsland en Luxemburg is het lid zijn van de jeugdbrandweer niet alleen een opleiding in brandweertechniek maar is het ook een sociale activiteit. Daarom is het gebruikelijk om als instructeur een opleiding te volgen die zich richt op werken met jongeren. Het is vooral een praktische cursus, en wij moesten dan ook hard aan het werk. Er werden spellen en activiteiten ondernomen om de Duitse en Luxemburgse collega’s te leren kennen. Ook werd er aandacht besteed aan hoe je een groep kunt oppeppen en kalmeren. Daarnaast was er ook tijd voor serieuze zaken zoals de lesvormen die je als instructeur kunt gebruiken.
Er is ook een onderdeel gehouden door de politie uit de regio over drugs en drugsmisbruik, waarbij de verschillende soorten drugs nu niet eens op een plaatje werden getoond maar in flesjes meegenomen waren. En dan merk je hoe verschillende drugs eruit ziet en hoe het ruikt (stinkt).

Het avondprogramma dat georganiseerd werd door Jugendfeuerwehr Rheinland – Pfalz was ook informatief. Zo werd er een bezoek gebracht aan een wijnkelder waar vroeger Sekt werd geproduceerd, gevolgd door een proeverij. Ook hebben we een rondwandeling door de oude stad van Koblenz gedaan en hebben we het café op de brandweeracademie en de bijbehorende kegelbaan uitgeprobeerd.

Ook de brandweeracademie zelf was bijzonder indrukwekkend, met zijn twintig meter hoge oefenhal en duiktoren. Het doel van de cursus is bereikt en we hebben heel veel van elkaar opgestoken over hoe de jeugdbrandweerkorpsen werken.