Willemstein is nieuwe commandant Goes

Toegevoegd: 05-01-2007, 15.17 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
GOES André Willemstein is er heel eerlijk over: overdag wordt de uitruktijd van vier minuten zelden gehaald. „We zullen alle zeilen moeten bijzetten om de brandweerzorg tijdens kantooruren op peil te houden“, zegt de nieuwe commandant van Goes. „Ik zie dat als één van mijn belangrijkste taken.“

Met het probleem van de dagbezetting hebben veel korpsen te maken. Op zich zijn er genoeg vrijwilligers, maar die bevinden zich - vooral door werk - tijdens kantooruren niet altijd in de nabije omgeving van de brandweerkazerne. In Goes zijn in die kazerne altijd twee beroepsmensen beschikbaar voor uitrukken, maar dan nog dienen er vier van buitenaf te komen. De maximale uitruktijd van vier minuten wordt om die reden vaak niet gehaald. „De keren dat het lukt mag je best uitzonderingen noemen“, aldus Willemstein.

De geboren Gorkummer - overigens wel opgegroeid in Zeeland - heeft zijn bureau bij de gemeente Veere na de jaarwisseling ingeruild voor een werkplaats in de Goese kazerne. In Veere begon hij tien jaar geleden als commandant, maar in de loop der jaren kreeg hij er taken op het gebied van veiligheid en milieu bij.

Vóór zijn periode in Veere was Willemstein vrijwilliger bij de brandweerkorpsen van Vlissingen en Mariekerke. Toen bluste hij nog branden, iets wat er nu niet meer van komt, omdat commandant toch vooral een bureaufunctie is. Overigens rukt hij in zijn functie van hoofdofficier van dienst nog wel uit, maar dan is zijn rol vooral leidinggevend. „Ik mis het blussen niet, hoor. Voor alles is een tijd in het leven.“

Behalve het waarborgen van voldoende inzetbare mensen in de daguren, zal Willemstein de komende tijd ook zijn uiterste best doen om zijn nieuwe korps zo goed mogelijk door het proces van verregaande samenwerking binnen Zeeland te leiden. Van die samenwerking is hij een groot voorstander, omdat je sommige zaken volgens hem beter samen kunt doen dan alleen. Met het samen laten werken van korpsen die allemaal hun eigen regeltjes en gewoonten hebben, is Willemstein wel vertrouwd. Toen hij tien jaar geleden in Veere aan de slag ging, was die gemeente net ontstaan door samenvoeging van vijf kleinere gemeenten. „Er was dus ook sprake van vijf korpsen die tot één nieuw korps moesten worden samengevoegd“, zegt hij. „Ik heb die uitdaging aangenomen en het is goed gegaan.“

Met zijn overgang naar de Goese brandweer, gaat Willemstein een stapje hogerop. In tegenstelling tot Veere is Goes in brandweerland een centrumgemeente en zodoende is hij ook ook districtsmanager van het Oosterscheldebekken. Na amper drie werkdagen loopt de nieuwe commandant door de Goese kazerne alsof hij nooit ergens anders heeft gewerkt. „Het is erg moeilijk om nu al conclusies te trekken, maar ik heb de indruk in een goed lopende organisatie terecht te zijn gekomen.“