Strandseizoen spectaculair geopend

Toegevoegd: 28-05-2007, 17.39 uur
Door: Reddingsbrigade Domburg

VROUWENPOLDER - Het strandseizoen 2007 is op een spectaculaire en feestelijke wijze geopend op het Banjaardstrand te Noord-Beveland.

Na het openingswoord door de gedeputeerde Toerisme en Recreatie Dhr. Toine Poppelaars en Dhr. Piet de Putter, wethouder recreatie van de gemeente Noord-Beveland, werd er een spectaculaire reddingsdemonstratie gegeven.

De Domburgse Reddingsbrigade in samenwerking met leden van de Goese reddingsbrigade, gekleed in het nieuwe tenue van Reddingsbrigades Nederland, lieten zien hoe zij optreden indien er een grote groep zwemmers door de stroming in de problemen komt.

Geassisteerd door de Stichting Strandexploitatie Walcheren, de KNRM van Noordland en de strandambulance van de Brandweer Schouwen-Duiveland hebben ze laten zien hoe de samenwerking verloopt tussen de verschillende hulpdiensten.

De reddingsdemonstratie duurde ongeveer 30 minuten en was een opeenvolging van spectaculaire reddingen op verschillende bekende reddingsmethodes zoals: een lijnredding, een redding door de snelle boot van de reddingsbrigade, een redding middels een waterscooter en het optreden van de KNRM reddingsboot de Koopmansdank.

De strandambulance liet zien op welke wijze een instabiel slachtoffer vervoerd dient te worden op het strand, normaliter gebeurt dit in samenwerking met de ambulancedienst maar deze waren helaas verhinderd.

Na de reddingsdemonstratie nam de wethouder recreatie, Dhr. Piet de Putter, nog even het woord over van de speaker van de reddingsbrigade en drukte deze mensen op het hart dat de inzet van vrijwilligers onmisbaar is op het strand en dat deze mensen een zeer groot applaus verdienden.

Na de reddingsdemonstratie mochten alle aanwezigen meedoen aan de wedstrijd schatgraven waarbij leuke prijzen te winnen waren.