Grote reddingsbrigade-oefening in Vlissingen

Toegevoegd: 21-02-2003, 18.24 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]
VLISSINGEN - Een ruzie tussen twee kinderen waardoor er één een klap krijgt met een peddel: daarmee begon vanavond de oefening tussen de Middelburgse Van Dixhoornbrigade en de Middelburgse EHBO-vereniging.

Leden van de reddingsbrigade oefenden geleerde technieken en lieten aan de anderen zien wat ze konden. Tijdens deze oefening kwamen diverse facetten van het reddings-, hulpverlenings- en EHBO-werk uitgebreid aan bod.

Leden van de reddingsbrigade lieten bijvoorbeeld zien hoe:

- een slachtoffer op de kant getild kan worden.

- een persoon horizontaal uit het water gehaald kan worden.

- je een drenkeling zoekt en opduikt van de bodem.

Ron Schoof voorzag het publiek op de tribune van het nodige commentaar en ook was het bellen naar de 112 Alarmcentrale via een microfoon te volgen. De oefening verliep redelijk goed en was voor beide partijen een leuke manier om de geleerde zaken in de 'praktijk' eens uitgebreid te herhalen en te bekijken.

Waarschijnlijk zal een dergelijke oefening ook volgend jaar weer plaatsvinden, maar dan (als alles goed is) in het nieuwe stadsgewestelijke zwembad.

Overigens is de Middelburgse reddingsbrigade nog steeds op zoek naar (jeugd)leden. Meer informatie? Kijk op www.vandixhoornbrigade.nl!