'Vier duikteams in Zeeland te weinig'

Toegevoegd: 26-06-2007, 08.50 uur
Door: BN/DeStem
THOLEN - "Zeeland heeft te weinig brandweer-duikteams", vindt Koos de Feijter van brandweer Tholen. "Wij zijn één van de vier in Zeeland.

Wettelijk moeten we binnen vijftien minuten ter plekke zijn, maar vanuit Tholen halen we Stavenisse niet eens in die tijd. Laat staan dat we ergens anders worden opgeroepen. We kennen allemaal de lastige eilandenstructuur van deze provincie." Het Thoolse duikteam bestaat uit zeven leden. Allemaal vrijwilligers. "Wij worden opgeroepen als er auto's te water zijn geraakt of als er bijvoorbeeld duikers in de problemen zijn", zegt Patrick de Graaf, eerste duiker binnen het team. "Daarnaast worden we ook als back-up opgeroepen. We hebben zuurstof voor ongeveer een half uur. Een zoekactie neemt al snel meer tijd in beslag. Daarom wordt er altijd een tweede team ingeschakeld."

Het Thoolse team telt dit jaar al zes uitrukken. "Vorig jaar zijn we tien keer in actie gekomen", zegt De Feijter. "Het aantal uitrukken is al een paar jaar stabiel. Er zijn ook niet meer duikongelukken dan voorheen. Soms lijkt dat wel zo, omdat we dan in twee maanden tijd veel moeten uitrukken, terwijl het de rest van het jaar rustig was."

Om op niveau te blijven oefenen de duikers tweewekelijks in het water. "We moeten minimaal driehonderd duikuren hebben", zegt De Graaf. "Een deel daarvan mag in het zwembad, maar moet vooral buiten zijn."

Dit weekeinde deed het Thoolse team mee aan de duikwedstrijd in Vianen. De ploeg werd eerste en heeft zich geplaatst voor de landelijke finale op 22 september. "Het is eigenlijk een vaardigheidstraining met toekenning van punten", vindt De Feijter.

"We worden beoordeeld op 115 punten. Van het opruimen van het materieel tot het redden van de slachtoffers. Het is voor ons vooral een kwaliteitsmeting. Aan de punten waar we minder op scoorden moeten we meer gaan werken.".