Burgemeester wil brandweerpost behouden

Toegevoegd: 14-09-2007, 08.16 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
DOMBURG - De brandweerpost Koudekerke moet behouden blijven. En er moet nu snel een nieuwe brandweerauto worden aangeschaft. Anders komt de veiligheid echt in het geding, bezwoer burgemeester R. van der Zwaag gisteravond de gemeenteraadscommissie voor financieel beleid en algemeen bestuur.

Toch weigerden de Veerse raadsfracties er nu meteen het licht voor op groen te zetten. Ze willen eerst wel eens weten wat handhaving van een brandweerpost in Koudekerke voor gevolgen heeft voor de brandweerzorg in de rest van de gemeente.

Als het aan B en W ligt, wordt de versleten tankautospuit van de uitrukpost Koudekerke zo snel mogelijk vervangen. Daar ligt al 234.000 euro voor klaar. Verder wil het college nu snel bekijken wat er met de brandweerkazerne moet gebeuren: nieuwbouw op een andere plek in de woonkern, of renovatie. Ook daarvoor ligt al geld klaar: 325.000 euro. Maar de leden van de raadscommissie aarzelen.

Van der Zwaag stelde dat uitstel niet verantwoord is. Hij hamerde er op dat verplaatsing naar andere woonkernen ondoenlijk is. ,,De brandweer draait op vrijwilligers. Die wonen in de buurt van de posten. Verplaatsing zou betekenen dat die niet meer inzetbaar zijn."