Posteractie over Souburgse jongeren

Toegevoegd: 21-09-2007, 10.45 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
OOST-SOUBURG - De 'Blijbrigade Oost-Souburg', bestaande uit Martina van Zalen, Els van der Maas, Monique Poortvliet en Arina de Kraa, wilde wat doen tegen de negatieve berichten over de Souburgse jeugd. Zij maakten samen met Souburgse tieners positieve posters die ze door het dorp verspreid hebben.

Drie jaar geleden kwam de brigade tot stand nadat de vrouwen over Blijbrigades, vrijwilligers van het Blijbedrijf, hadden gehoord. In mei werd de eerste grote blijmakende actie ondernomen. Op de Karolingenmarkt in Oost-Souburg werden complimentjes uitgedeeld aan voorbijgangers.

De positieve posters kwamen ter sprake na negatieve berichtgeving in de media over Souburgse jongeren en vervelende reacties die de kinderen soms hierover krijgen. De blijbrigade wilde 'op een positieve manier tegengas geven', aldus blijbrigadier Arina de Kraa. "De meeste kinderen in Oost-Souburg doen geen vlieg kwaad."

De posters zijn afgelopen zaterdag gemaakt in het 'Guus-Huus', het jeugdhonk van de protestantse gemeente in Oost-Souburg. Tieners vanaf twaalf jaar komen daar eens per maand samen. Op de posters staan veertien verschillende teksten die de jongeren zelf bedacht hebben. Zo kunnen ze uiten wat zij van het negatieve imago van de Souburgse jeugd vinden.

Elena (13) schreef 'Souburgse jeugd deugt!' op haar poster. "Wij voelden ons aangesproken door de negatieve berichten. Niet iedereen in Souburg doet foute dingen." Woensdagavond werden de posters in Souburg opgehangen. Vooral bij 'hangplekken' zoals de brug, het station en de Kanaalstraat werden de posters opgeplakt.

Het Blijbedrijf is een initiatief van Wonder, een stichting die nuttige en plezierige projecten opzet.

Blijbrigades zijn groepen mensen die acties uitvoeren om blijdschap te produceren. Op dit moment zijn er twintig brigades actief en zijn er veertien in oprichting waaronder één in Middelburg.

Bij het Blijbedrijf kunnen ze inspiratie opdoen, om tips vragen en ervaringen delen met andere brigades.

Elk kwartaal is er namelijk een landelijke actie. Voor meer informatie: www.blijbedrijf.nl