Grote brand legt voormalig schoolgebouw in de as

Toegevoegd: 29-06-2003, 23.56 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

OOST-SOUBURG - Zondagmiddag brak rond 15:15 uur brand uit in een voormalige school in Oost-Souburg.

Het oude schoollokaal, dat voornamelijk uit hout bestond, werd volledig in de as gelegd. Het gebouw was gevestigd aan de Irenestraat en momenteel werd het gebruikt door een stichting.

In eerste instantie werden alleen de tankautospuit 4532 en de hoogwerker 4551 gealarmeerd maar 4 minuten later alarmeerde de AC "middelbrand" en moest ook de tankautospuit 4531 eruit.

Zo'n 9 minuten daarna werd het sein "grote brand" gegeven. Daarop rukten de tankautospuit 45-41 en de verbindings/commandowagen (VC) 4292 uit. De laatste eenheden gingen pas na uren na het onstaan van de brand terug naar de kazerne.

Het gebouw is volledig in de as gelegd. De omgeving werd ten tijde van de brand afgezet.

De Stadsgewestelijke brandweer heeft het overigens druk de laatste tijd, op Walcheren loopt/liep namelijk een brandstichter rond. Inmiddels zijn al diverse kleine brandjes geweest waarvan de oorzaak brandstichting was.

Inmiddels is een 18-jarige jongeman aangehouden voor het in brand steken van een hooiwagen op 17 juni in Groot-Abeele, daar sloeg de brand over naar een grote schuur en werd eveneens het sein "grote brand" gegeven.

Of deze brand ook is aangestoken wordt nog onderzocht door de politie. In de nacht van zaterdag op zondag kreeg het korps 3 brandjes, 1 buitenbrand en twee autobranden..