Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
70 files van totaal 278 km

GRIP 1 voor gekantelde tankwagen in Goes

Toegevoegd: 17-09-2003, 20.52 uur
Door: Brandweer Goes [HVZeeland.nl]

GOES - Een dagje verkeerschaos. Dat was voor de inwoners van Goes het merkbare gevolg van een ongeval met een tankwagen op de kruising A/N256 (Deltaweg) met de 's-Heer Hendrikskinderendijk.

 

Een groot deel van de dag stond op verschillende plaatsen in Goes het verkeer flink vast. Omstreeks half tien 's ochtends kantelde namelijk een tankwagen geladen met kooldioxide (co2).

 

De chauffeur raakte bij het ongeval licht gewond. Direct na het ongeval werden een ambulance en de Goese brandweer gealarmeerd.

 

Bij het uitrukken van de eerste eenheden (OVD, TS 47-49 en HV 47-70) was nog niet duidelijk welke stof zich in de tank van het vrachtwagencombinatie bevond. Daarom werd door de Officier van Dienst direct het nader bericht 'middelongeval met gevaarlijke stoffen' gegeven en kondigde hij GRIP 1 af.

GRIP 1 betekent dat er sprake is van een incident met een gecoördineerde multidisciplinaire inzet. De coördinatie van de inzet vindt plaats vanuit een CTPI (Coördinatie Team Plaats Incident). 

Al tijdens de rit richting de Deltaweg werd echter duidelijk dat het om kooldioxide ging, een stof die relatief ongevaarlijk is in vergelijking met andere stoffen die ook in dergelijke tankwagens vervoerd worden. Bij aankomst bleek dat een inzet in chemicaliënpakken achterwege kon blijven. De aanwezige brandweerploeg verkende de situatie rond de gekantelde tankwagen.

Met name de oplegger was zwaar beschadigd en er was sprake van een kleine lekkage van kooldioxide. Het enige slachtoffer, de chauffeur, was reeds in goede handen bij de ambulancedienst.

Er werden verschillende metingen verricht waaruit geconcludeerd kon worden dat er geen gevaar voor de omgeving bestond. Vanaf dat moment was echter wel duidelijk dat de brandweer gedurende de gehele bergingsoperatie stand-by moest blijven. Snel na de eerste verkenning van de situatie kon de conclusie getrokken worden dat de situatie stabiel was.

In het eerste CTPI-overleg tussen de leidinggevenden van de verschillende aanwezige diensten werd een actieplan opgesteld. Onderdeel daarvan was dat de meetploeg van de post Wolphaartsdijk benedenwinds van het incident voor alle zekerheid paraat werd gesteld.

De berging van de tankwagen kon pas starten nadat een deel van de lading was overgepompt. Daarvoor moest een lege tankwagen ter plaatse komen. Het duurde langere tijd voordat deze tankwagen ter plaatse was, maar daarna kon voortvarend met het overpompen van de kooldioxide worden begonnen.

Toen ongeveer 60% van de lading was overgepompt kon met het overeind zetten van de tankwagen aangevangen worden. De resterende lading werd overgepompt nadat de tankwagen weer op z'n wielen stond.

Een gespecialiseerd bedrijf dat werkt voor verschillende tankauto-ondernemingen kwam met een calamiteitenteam en -container ter plaatse om de bergings- en overpompoperatie te leiden.

Bij het takelwerk werden twee telescoopkranen van de firma Goud uit Waarde evenals een bergingstruck van de firma Kerstens uit Noordhoek ingezet.

De brandweer bleef gedurende de gehele dag stand-by, maar er deden zich geen complicaties voor. De politie had de hadden vol aan het omleiden en regelen van het verkeer op de drukste kruising van Zeeland.

De omleidingen leidden in en rond Goes gedurende vele uren tot files en opstoppingen.


Foto's


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Cookie-instellingen beheren