Geen files

Overheid moet ambulancedienst helpen

Toegevoegd: 23-10-2007, 12.15 uur

De video wordt ingeladen...

Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG – Vandaag werd er door medewerkers van de RAVZ actie gevoerd in Middelburg en Goes.

Volgens de uitwerking van de financiële consequenties van de nieuwe gemeentelijke CAO die eind 2005 werd afgesloten staat de Zeeuwse ambulancedienst uiterlijk februari 2009 aan de rand van een faillissement.
De financiële gevolgen voor het personeel zijn dermate groot dat de ondernemingsraad van de RAVZ vindt dat nu de Zeeuwse overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen.

Financiering overgangsregeling FLO
De RAVZ behoort tot één van de vier zogenoemde B3-ambulancediensten in Nederland. Dit zijn ambulancediensten die zelfstandig gemaakt zijn maar die vanuit een verleden met de gemeente voor het personeel onder de gemeentelijke CAR-UWO CAO vallen. De RAVZ kan de nieuwe CAO niet volledig zelf financieren. Een beroep op de Nederlandse Zorgautoriteit om de kosten in de rittarieven te mogen verrekenen is vooralsnog afgewezen.

Lokale overheid moet financieel bijdragen
De directie van de RAVZ is samen met enkele collega-diensten uit Utrecht, Noord-Oost Gelderland en Twente met de uitwerking van het akkoord naar het Ministerie van VWS gegaan om geld te vragen. Minister Klink heeft besloten een deel van de financiële problemen te betalen. Verder zijn er alternatieven als overgaan naar de veiligheidsregio, maar de werkgevers willen dit niet. De ondernemingsraad van de RAVZ vindt dat de lokale overheid moet ingrijpen en moet zorgen voor de financiële en politieke steun.

Gevolgen
Als er geen voldoende financiële middelen gevonden worden en niemand anders betaald de FLO-overgangsregeling, dan gaat de RAVZ failliet. Alle medewerkers staan dan per direct op straat en medewerkers die al geruime tijd in de FLO zitten vallen terug naar bijstandsniveau. Als dit gebeurt zal er een nieuwe ambulancedienst moeten komen die ten koste van de kwaliteit, veel goedkoper zal moeten werken, met een slechtere CAO voor het personeel.

De ambulancedienst failliet! Een ondenkbare situatie voor de Zeeuwse bevolking. Om een faillissement te voorkomen kan de RAVZ overgaan tot ontslag van medewerkers. Er zullen daarmee ambulance verdwijnen en het gaat langer duren voor er een ambulance arriveert bij een ongeval of reanimatie. Met alle gevolgen van dien.