Noordland weer een van drukste stations

Toegevoegd: 05-01-2008, 10.41 uur
Door: KNRM Noordland/Burghsluis

BURGHSLUIS - Het reddingstation Noordland van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij verrichte in 2007 enkele hulpverleningen meer, dan in het voorgaande jaar.

De reddingboot Koopmansdank voor de Noordzee, verrichte 75 acties en de reddingboot Harder voor de Oosterschelde 32 acties. In 2006 werd 103 maal hulp gevraagd en in 2007 werden totaal 107 acties uitgevoerd, waarbij 198 personen werden geholpen.

Van de 107 diensten waren er 28 voor de (sport)visboten, 27 voor (motor)zeiljachten en 15 voor de motorjachten. 10 acties werden uitgevoerd voor de beroepsvaart (Kotters), waarvoor o.a. de KNRM is opgericht, voor vermiste duikers werd 3 keer uitgevaren. Het van boord halen van gewonde of zieke zeelieden werd 2 maal uitgevoerd. De overige 22 hulpverleningen betroffen acties voor (kite) surfers (6), zwemmers ( 5) en drijvend materiaal (4), noodsignalen en zoekacties (7).

Tien maal werden beide reddingboten gezamenlijk ingezet voor de zelfde actie. Motorpech (26) , materiaalpech ( 28) en onkundigheid (16) waren de oorzaken van de meeste problemen, als gevolg hiervan stranden verschillende boten. 10 maal werd hulpverlening gevraagd welke niet echt noodzakelijk was.

Een 20 tal bemanningsleden, inclusief de schipper, stonden in 2007 weer paraat op dit reddingstation. Hiervan zijn 19 bemanningsleden vrijwilliger, en doen dus het “reddingwerk”naast hun eigen dagelijks werk. Alles onder de welwillende medewerking van hun gezinsleden en werkgevers.

Uit de reportages van de reddingbootschipper Johannes Post bleek, dat er ook dit jaar varensgezellen waren welke nog onkundig en met te weinig ervaring op het water zaten en onnodig paniek veroorzaakten. Helaas kwam voor enkele andere slachtoffers de hulp te laat.

Veel acties vonden plaats bij rustig en mooi weer met windkracht 3 á 4. Acties bij slecht weer zijn enkele malen uitgevoerd . Met de 107 acties behoort station Noordland nog steeds tot één van de drukste reddingstations van de KNRM.