Brandweer paraat bij bezoek koningin

Toegevoegd: 01-04-2008, 16.49 uur
Door: Harold de Puysseleijr (Provinciale Zeeuwse Courant)

CLINGE - Vele honderden inwoners van Oost-Zeeuws-Vlaanderen zijn gisterochtend uitgelopen voor koningin Beatrix bij haar bezoek aan het instituut voor verstandelijk gehandicapten De Sterre in Clinge.

Het had overigens maar een haar gescheeld of de majesteit moest verstek laten gaan, want ze heeft de laatste dagen last van een zware verkoudheid. De koningin wilde vooral de bewoners van De Sterre en de andere cliënten van zorgstichting Tragel echter niet teleurstellen.

Het programma van het koninklijk bezoek was wel enigszins aangepast. Samen met bewoner Cesar Schrand zette de koningin de laatste penseelstreken op een schilderij voor 't Labyrint, het laatste nieuwe dagbestedingsgebouw op het Sterreterrein. Dat deden ze in ontmoetingsruimte het Palet en niet zoals gepland in de buitenlucht bij de ingang van dat gebouw.

Voor Tragel markeerde de symbolische handeling een tijdperk waarin Tragel zich van gesloten internaat heeft omgevormd tot instelling die geïntegreerd is in woonwijken waar ook andere mensen wonen. De majesteit landde met een kwartiertje vertraging per koninklijke helikopter op het terrein van de voetbalvereniging.

De koningin bekeek vervolgens samen met ruim tweehonderd genodigden een film waarin drie cliënten vertelden hoe ze bij Tragel wonen en werken. Niet alleen inwoners van Clinge stonden op straat in de hoop een glimp van de koningin op te vangen. Ook mensen uit omliggende plaatsen waren speciaal met dat doel naar het Sterreterrein toegekomen. Eddy Taelman stond zelfs anderhalf uur in de kou bij het voetbalveld te wachten, omdat hij wist dat Beatrix daar zou landen. "Dit doet mij iets.

Het is de vierde keer dat ik een koninklijk bezoek bijwoon en ik word er elke keer opnieuw emotioneel van." Zoals de meeste toeschouwers was ook dorpsraadvoorzitter Ellen Verstraten niet in de gelegenheid een woordje met de vorstin te wisselen. "Maar ze heeft wel eens heel lief naar me geknikt en geglimlacht." Voor cliënt Edwin Koole kon de dag niet meer stuk. Hij stond vooraan in de menigte toen de koningin naar restaurant 't Praotuus wandelde. Hij schudde de hand van de koningin en wenste haar nog een gezellige dag toe.