Elf jongeren opgepakt bij groot onderzoek

Toegevoegd: 11-04-2008, 15.05 uur
MIDDELBURG - Met de aanhouding van 11 jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar denkt de politie een grote reeks vernielingen en diefstallen op Walcheren opgelost te hebben. Met de arrestaties kon een overval worden voorkomen.

Volgens de politie zijn de jongens en meisjes verantwoordelijk voor het stelen van een fiets, vier scooters en drie brommers. Met de brommers werd meerdere keren getankt zonder te betalen. Verder bleek de groep ook verantwoordelijk voor een mishandeling in groepsverband. Een jongen raakte hierbij lichtgewond.

Verder was de groep ook verantwoordelijk voor twee woninginbra-ken in Westkapelle en een inbraak bij een garage in Nieuw- en Sint Joosland.

Bij de kantine van voetbalvereniging Dauwendaele werd tot twee keer toe ingebroken. Twee van de betrokken jongens waren bezig met het plannen van een overval.

Ook werden in de wijk Dauwendaele diverse vernielingen gepleegd. Zo werd een autoband door de voorruit van een auto gegooid en werden van meerdere auto's de merkemblemen afgehaald. Ook pleegden ze meerdere winkeldiefstallen bij een supermarkt. Bovendien hadden ze in Ritthem brand gesticht in een composthoop en het spottershokje op de dijk vernield.

Mobieltje
De misdaden werden volgens de politie gepleegd in de periode van september 2007 tot maart 2008. Zes rechercheurs hebben sinds vrijdag 21 maart aan de zaak gewerkt. De bal ging rollen toen er een aangifte binnenkwam van een diefstal van een gsm in het winkelcentrum Dauwendaele. Naar aanleiding daarvan werden drie jongens en een meisje, afkomstig uit Middelburg, Oost-Souburg en de gemeente Veere, aangehouden.

Deze minderjarigen werden voorgeleid aan de rechter-commissaris waarna twee van hen onder schorsende voorwaarden weer naar huis mochten. Dit betekent dat ze geen contact mogen hebben met hun medeverdachten en ook geen nieuwe strafbare feiten meer mogen plegen. Doen ze dit wel, dan worden de opnieuw aangehouden.

De andere twee, twee 17-jarigen uit Middelburg zitten nog steeds vast in een jeugdinrichting. Tijdens de verhoren bleek dat zij og meer op hun kerfstok hadden. De politie ging verder met het onderzoek en er kwamen nog tien andere verdachten in beeld.

Van deze personen werden er zeven opgepakt. De drie anderen werden alleen gehoord en mochten later weer naar huis. Van de zeven zijn er vier voorgeleid aan de rechter-commissaris. Ze zijn allen geschorst.

Aangiftes
Omdat niet van alle gepleegde vernielingen/diefstallen aangifte is gedaan, verzoekt de politie de mensen die aanslaan op bovengenoemde feiten, dit alsnog te doen. Het onderzoek is nog niet afgesloten en daarom sluit de politie meerdere aanhoudingen niet uit.

H. (12-4-2008 om 12:53)
Puik werk van de politie gelijk opsluiten die lui en voor een lange tijd richten genoeg schade aan de maatschappij. En wat dacht je van de slachtoffers die houden soms een trauma aan over.
Henk (12-4-2008 om 10:06)
Idd knap staaltje werk van de politie. Goed gedaan! Misschien is het een oplossing om de foto's van deze figuren publiekelijk te maken. Maar dit geldt m.i. niet alleen voor deze misdrijven maar ook voor sociale fraude, kinderverkrachters..
T. (12-4-2008 om 09:43)
Blij om te lezen dat er jongelui zijn opgepakt. Ik werk in W.C Dauwendaele en t stikt er van de hangjeugd. Gelukkig is er regelmatig politie. En ik hoop er nooit wat mee te maken te krijgen al moet ik nu heel erg op dingen gaan letten. Het zijn trouwens niet allemaal buitenlanders wat ik zie lopen.
Chef (12-4-2008 om 08:56)
Knap werk van de politie. Eindelijk eens iets wat ze weten op te lossen. Wat die jeugd betreft: naar een heropvoedingskamp en alle, letterlijk ALLE, kosten op de ouders verhalen. Die kunnen het dan als ze slim zijn weer terug nemen van de kinderen. Dat zal ze leren.
Edwin (12-4-2008 om 08:19)
Citaat: 'en ook geen nieuwe strafbare feiten mogen plegen'. Zou dit hun werkelijk vertelt zijn? Ik zie het al voor me; "jullie mogen naar huis, maar je mag géén boevenstreken uithalen, want dan zijn jullie stoute kindjes!!!
Con (12-4-2008 om 07:40)
Niet de kosten verhalen op de ouders,maar er hun zelf voor laten werken,werk genoeg in de kassen,waar ze nu alleen buitenlanders voor naar nederland halen....die kids moeten zelf opdraaien voor hun fouten.