Sluis wil twee brandweerkazernes sluiten

Toegevoegd: 15-05-2008, 09.31 uur
OOSTBURG - Het dagelijks gemeentebestuur van Sluis wil de brandweerkazernes van Schoondijke en Cadzand sluiten. Vrijwilligers hebben inmiddels geschokt gereageerd.

Het sluiten is volgens het gemeentebestuur een maatregel om geld vrij te maken voor een nieuwe, centrale brandweerpost in Oostburg. De kosten daarvan worden geraamd op 1,9 miljoen euro. Daarnaast is het volgens de gemeente gebleken dat Cadzand steeds moeilijker aan nieuwe vrijwilligers kan komen.

De sluitingsplannen werden bekend gemaakt bij de presentatie van de kadernota 2009-2012. De ondernemingsraad van het brandweerkorps Sluis gaat zich de komende tijd buigen over de vernieuwde plannen voor de brandweerzorg in die gemeente.

Brandweermensen uit de hele regio West-Zeeuws-Vlaanderen zijn woensdagavond geïnformeerd over de plannen. Ze werden rond 21.35 uur opgeroepen om naar de kazerne te komen zodat zij konden worden bijgepraat.

Cota (20-5-2008 om 21:24)
Jaja, geld besparen door mensenlevens op het spel te zetten! Waar zijn we mee bezig! Je kunt beter besparen op van die domme uitgaven als parkeeronthaalkamers, euregiotuinen, noem maar op, al die nutteloze uitgaven die hadden kunnen worden uitgespaard! SLUIT GEEN KAZERNES!!
Allemaal beter..uhum (17-5-2008 om 22:30)
Alles wat centraler. Groter en beter. Als je moet geloven wat iedereen je verteld. Maar eigenlijk gaat alles om het geld. Laat ze toch lekker bestaan. Waneer leert NL van iets af te blijven wat al goed is?
Jtelli (16-5-2008 om 21:36)
Wel triestig dat door het mis"beleid" van deze gemeente de burgers daar nu de dupe van worden. Hoeveel geld hebben ze niet uitgeven aan mislukte projecten. (sluis aan zee, de euregio tuinen, de varkensstallen e.d) Ze kunnen nog niet eens een zwembad open houden!
D van Boven (15-5-2008 om 17:58)
Bezuinigen op de veiligheid van inwoners en toeristen. Waar zijn ze daar mee bezig? Bovendien rukt brandweer Cadzand nog altijd met voldoende mensen uit ondanks een tekort aan vrijwilligers. Geen enkel excuus rechtvaardigt het verhogen van de aanrijtijd met zeker 15 minuten.
Niels Janse (15-5-2008 om 16:03)
Die HV is overbodig. Ze hadden dat oude DAF haakarmvoertuig ook kunnen ombouwen en gewoon een nieuwe HV container aan kunnen schaffen...
MIJ (15-5-2008 om 12:57)
Dit is te gek voor woorden, ze kunnen nooit geen aanrijtijd van 4 min hebben! Schoondijke ligt heel centraal om assistentie te geven bij Oostburg, Breskens, IJzendijke etc. Bij Schoondijke willen ze ook nog eens het technopark uitbreiden! Gemeente Sluis doe het niet! "Veiligheid bevolking"