Brandweerwedstrijden in Stavenisse

Toegevoegd: 31-05-2008, 20.34 uur
Brandweerwedstrijden in Stavenisse
Door: Jan-Willem Kempeneers
STAVENISSE - Zo’n zestien brandweerkorpsen uit het zuiden des lands streden zaterdag in Stavenisse voor de eerste prijs in de halve finale brandweerwedstrijden.

Op twee banen aan de Buurtweg, even buiten het dorp, werden wedstrijden gehouden in de klasse 112. De wedstrijdleiding had voor beide banen een pittig scenario uitgedacht.

Eén van de banen was opgezet bij een fruitteeltbedrijf aan de Buurtweg in Stavenisse. Deelnemende brandweerkorpsen werden op het adres ter plaatse gevraagd om assistentie te verlenen aan de ambulancedienst. Ter plaatse gekomen werden ze opgewacht door de eigenaar van het pand en de medewerkers van de ambulance. Zij vertelden de brandweerlieden dat in een koelcel twee werknemers van het bedrijf onwel geworden waren doordat in de cel vrijwel geen zuurstof in de lucht aanwezig was. Omdat de ambulancedienst niet beschik over adembeschermingsmiddelen moest de brandweer assisteren om de werknemers te redden. In de cel bleken de twee werknemers op een heftruck te zitten welke klem stond tussen een aantal grote kisten.

Met behulp van een staaldraadtakel konden de spuitgasten de heftruck achteruit trekken, waarna de slachtoffers bevrijd konden worden. Eenmaal buiten moesten de brandweerlieden de twee slachtoffers reanimeren, waarna de ambulancedienst dit van hun overnam. Als de bevelvoerders meenden dat de inzet vrijwel afgerond was, kwam uit een zijdeur van het pand een werknemer die in het Pools probeerde duidelijk te maken dat er brand was ontstaan tijdens laswerkzaamheden. Door met een straal deze brand te lijf te gaan kon ook deze inzet snel afgehandeld worden.

De tweede wedstrijdbaan was enkele kilometers verder aan de Buurtweg. Een tweetal bouwvakkers waren bij dit object dakwerkzaamheden aan het uitvoeren met behulp van een kraan. Door onbekende oorzaak kreeg één van de bouwvakkers op de zolder een stalen balk op zijn hoofd en is daardoor buiten kennis geraakt. De andere bouwvakker stond aan de buitenzijde op het dak en kon ook niet meer van het dak omdat de kraan buiten werking was geraakt.

Bij het aanrijden kregen de brandweerploegen al te horen dat gelijktijdig een hoogwerker was gealarmeerd om de man van het dak te halen. Als de ploegen binnen in het pand een goede verkenning uitvoerden stuitten ze op de begane grond op de dronken bewoner van het huis. Ook was daar een brandje in de meterkast met een doorslag naar een naastgelegen ruimte die geblust moest worden. Wanneer dit was afgerond kon de man op de zolder gered worden. De meeste ploegen wisten de klus binnen de gestelde tijd te klaren.