Spoedcursus redden voor Knapenvereniging

Toegevoegd: 02-08-2008, 22.49 uur
Spoedcursus redden voor Knapenvereniging
ARNEMUIDEN - Ruim honderd leden van de christenlijke Knapenvereniging Huizen hebben zaterdagavond in Arnemuiden een 'spoedcursus redden van drenkelingen' gekregen.

De groep, ongeveer 90 jongens van 12 tot 19 jaar en hun begeleiders, verblijft de komende week aan het Veerse Meer bij het Zilveren Schor. Aan de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, was gevraagd om de groep wat korte uitleg en enkele demonstraties te geven zodat de leden van de vereniging weten wat te doen bij ongelukken op en rond het water.

Nadat de knapen onder meer uitleg hadden gekregen over het werk van de reddingsbrigade en de specifieke gevaren van watersporten op en rond het Veerse Meer was het tijd voor het oefenen van enkele praktische handelingen. Zo werd met touwen en reddingsklossen geoefend hoe iemand uit het water gered kan worden zonder dat de redder zelf te water moet.

Doel van de avond was ervoor te zorgen dat zowel de jeugdleden als de volwassen begeleiders precies weten wat te doen wanneer iemand te water raakt en gered moet worden. Om in zo'n geval ook echt goed te kunnen handelen heeft de vereniging enkele reddingsmiddelen te leen gekregen van de reddingsbrigade.

En nu maar hopen dat het geleerde niet in praktijk hoeft te worden gebracht...

Leon (4-8-2008 om 14:03)
Leuk om zo'n groep knapen een meisje uit het water te laten redden (-;
H van Oostende (3-8-2008 om 22:39)
Laat ik nu in een grijs verleden ook leider zijn geweest van een dergelijke groep jongens, maar in de zestiger jaren spraken wij al over een CHR. JONGENSCLUB!
Mooi (3-8-2008 om 16:12)
Goed gedaan van de leiders van de christenlijke Knapenvereniging Huizen om die jongeren een spoedcursus redden te geven. Ooit zal het bij één van hen wel eens nodig zijn om het geleerde in de praktijk te brengen. Jullie verdienen allemaal een dikke pluim.