Enkelband voor veroorzaker fatale botsing

Toegevoegd: 11-09-2008, 09.25 uur
Door: P.Z.C.
MIDDELBURG - Aanmerkelijk roekeloos rijden. Dat oordeel velde gisteren de Middelburgse rechtbank over de aanrijding met dode-lijke afloop op 30 januari van dit jaar op de Tractaatweg bij Axel.

Een 26-jarige automobilist uit Terneuzen veroorzaakte die dag daar een dodelijk ongeval door, ondanks het inhaalverbod, een vrachtwagen in te halen. Tijdens die manoeuvre botste hij tegen een tegemoetkomende motorrijder. De motorrijder, de 29-jarige David Blanquaert uit het Belgische Stekene, overleefde die aanrijding niet.
Twee weken geleden oordeelde de officier van justitie nog dat de Terneuzenaar aanmerkelijk onvoorzichtig had gereden. Volgens de rechtbank is dat een te lichte veroordeling van het verkeersgedrag van de man.

"In het donker, in de regen inhalen terwijl er twee dikke doorgetrokken strepen op de weg staan, is echt roekeloos", zei rechtbankpresident J. Hopmans gisteren in een toelichting. Ondanks dat de rechtbank tot een ander oordeel is gekomen dan het Openbaar Ministerie werd de Terneuzenaar wel conform de eis van het OM veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijke rijontzegging, zes maanden elektronisch toezicht (enkelband) en een werkstraf van 240 uur. Ook wordt zijn rijbewijs voor een periode van twee jaar ingetrokken.

Een 48-jarige inwoner van Stekene (B) kreeg gisteren een werkstraf van zestig uur. Zijn rijbewijs wordt, voorwaardelijk, voor een periode van één jaar ingetrokken. Ook hij veroorzaakte een dodelijk ongeval. Op 14 november vorig jaar reed hij in Heikant F. van Hoye (64) aan.

De chauffeur was op dat moment verblind door de zon en afgeleid door een foto die vanachter zijn zonneklep op de vloer zijn bestelwagen viel. Volgens de rechtbank reed de man die dag aanmerkelijk onvoorzichtig en had hij te weinig aandacht voor wat er voor hem gebeurde.

Zie ook:
- Dode en zwaargewonde bij ongeluk N62 Axel (30-01-2008)
- Voetganger (64) overleden na ongeval Heikant (14-11-2007)

Thea (13-9-2008 om 00:05)
Haast is altijd riskant, hij had beter moeten weten, laat hem voorlichting geven aan hardleerse hardrijders wat de vreselijke gevolgen van rijgedrag zijn, zo kan hij een goede bijdrage leveren ter voorkoming van dit soort ongelukken.
Collega (12-9-2008 om 22:25)
Mensen, ik ken deze 26 jarige. En wat justitie hem heeft opgelegd is niks vergelken met het schuldgevoel en zijn eigen zeer zware verwondingen. Ik praat het niet goed, hij zat zwaar fout. Maar hij probeerde enkel zijn collega's op tijd op de fabriek te krijgen.
Martin (12-9-2008 om 11:21)
Vervolg: Dus dan maar vrijspraak, terwijl duidelijk is dat er geweld is gebruikt. Ze waren er allemaal bij en hebben allemaal een aandeel. Zwaar straffen. Ook hier weer een zware klap voor de nabestaanden, omdat de rechters te soft zijn in NL. Tijd voor minimumstraffen.
Martin (12-9-2008 om 11:18)
Justitie heeft hier niet gefaald. (Al had de eis zeker 5 jaar mogen zijn wat mij betrefd) De rode rechters in dit land zijn een structureel probleem. Kijk maar naar A'dam. Verdachten van geweld tegen hulpverlers vrijgesproken. En waarom: Het is niet duidelijk wie wat heeft gedaan.
Wally (12-9-2008 om 10:11)
In Nederland is zo te zien aan deze rechtspraak de prijs van een mensenleven net zoiet als een brood in de supermarkt. Kost in Nederland weinig of niets! Zie Albert Heijn begin van de week brood, drie broden voor twee euro. Wat een rechtspraak!
Sjaak (12-9-2008 om 08:53)
Deze opgelegde straf staat niet in verhouding tot het gepleegde delict!! Dit is een lachertje en laat duidelijk zien hoe ons rechtssysteem in elkaar zit, NIET GOED dat vind ik in ieder geval.