Landelijke Rode Kruiswedstrijd in St Maartensdijk

Toegevoegd: 14-09-2008, 22.16 uur
Landelijke Rode Kruiswedstrijd in St Maartensdijk
Door: Omroep Tholen
SINT MAARTENSDIJK - Een busongeval op het terrein van Connexxion in Sint-Maartensdijk, het was zaterdag één van de scenario’s van de landelijke Rode Kruiswedstrijd die daar gehouden werd.

Op acht lokaties op het bedrijventerrein brachten Rode Kruisploegen uit het hele land hun kennis en vaardigheden in de praktijk. Er deden 22 ploegen mee. Zo ook een ploeg uit Hoogland bij Amersfoort. Na een overnachting in de regio Tholen konden ze zaterdag aan de wedstrijd beginnen.

Op het terrein van Connexxion was een bus tegen een fietser aangereden. Door het plotselinge remmen waren ook in de bus slachtoffers gevallen. Eén persoon moest worden gereanimeerd. Maar niet alleen het leggen van verbanden is belangrijk, ook het kalmerend toespreken van het slachtoffer is belangrijk.

Dat valt niet altijd mee: zo was bij een oefening bij metaalbedrijf Weggemans iemand zogenaamd zijn vingers verloren in een machine. Het lotusslachtoffer was danig in paniek en wilde dat zijn vingers zo snel mogelijk werden gevonden. En waar bleef de ambulance? ….. Al met al spannende maar vooral realistische oefeningen.

De ploeg uit Hoogland was er overduidelijk in: oefeningen als op deze dag zijn zeer zinvol. De afsluiting vond plaats in de Haestinge waar blaaskapel 't Dak d'r af muziek speelde. De Rode Kruisploeg uit Eindhoven werd tot winnaar uitgeroepen.

Jabosa (14-9-2008 om 23:42)
Leuk om hier een verslag te lezen van de Landelijk wedstrijddag. Het was een zeer geslaagde dag voor de onganisatie en ook voor de deelnemers.Bedankt!!!