Kruising Terneuzen wordt veiliger

Toegevoegd: 10-10-2008, 11.11 uur
TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen gaat de verkeerslichtin-
stallatie op de kruising van de Guido Gezellestraat met de Vliet-
straat aanpassen om een veiligere verkeerssituatie te creëren.
Dat schrijft het college naar aanleiding van raadsvragen.

Raadslid Cees Freeke heeft eind mei een onderzoekje uitgevoerd op de kruising. Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van klachten van een omwonende die bij de gemeente en de politie aanklopte, maar zelf geen gehoor kreeg. Uit het 'onderzoek' bleek onder meer dat veel auto's op de Tractaatweg door rood licht rijden.

Ook bleek dat een speciale oversteekplaats voor voetgangers ontbreekt. Hierdoor steken zij over via de oversteekplaats voor fietsers, maar dit levert gevaarlijke situaties op.

De zogeheten groen- en ontruimingstijden van de installatie zijn immers niet afgesteld op voetgangers, maar alleen op fietsers. Ook zij, onder meer veel scholieren op weg naar de McDonald's, hebben echter maar weinig tijd om over te steken.

Naar aanleiding van de vragen van het raadslid heeft het zogeheten Groene Golf Team van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een onderzoek uitgevoerd op de kruising. Daaruit bleek dat de installatie op zich vrij goed functioneert, maar dat enkele kleine aanpassingen wel voor extra veiligheid kunnen zorgen.

Het wijzigen van de groen- en ontruimingstijden voor de fietsoversteekplaats zullen ervoor moeten zorgen dat ook voetgangers veilig over kunnen steken. De maatregelen zullen dan ook worden uitgevoerd, aldus het Terneuzense college in een reactie.

P de zeeuw (14-10-2008 om 12:28)
Die kruising op de axelsestraat dokweg had al heel lang geleden veranderd moeten zijn leg er voor mijn part een mini rotonde of sluit de dokweg en zuidlandstraat af of maak er 1 richtingsverkeer van
Per (12-10-2008 om 18:19)
Beste Danny, ga eens eenuurtje op die kruising staan en kijk eens hoeveel mensen die op de axelsestraat rijden de dokweg en zuidlandstraat inkijken?? Als het 10% is het veel. Als mensen niet kijken, hoe moeten ze dan op een ongeval anticiperen? MAW, verbeter de wereld, begin bij de mens....
Danny van Boven (11-10-2008 om 13:21)
Het zal eens tijd worden dat de gemeente de kruising dokweg/zuidlandstraat/axelsestraat eens gaat anpakken. Hoeveel slachtoffers moeten daar nu nog vallen voordat bij hun de ogen eens opengaan. Het is met recht al jaren de gevaarlijkste kruising in Terneuzen alleen volgt geen enkele reactie.
Wandelaars (11-10-2008 om 12:21)
Steken daar vaak te voet over. Alleen in straf marstempo/hollend lukt dat tijdens groen licht. Gecorrespondeerd met wijkvereniging/gemeente maar tot nu toe zonder resultaat. We zijn heel blij dat er nu iets aan gedaan wordt en hopen dat er een veel ruimere oversteektijd voor voetgangers komt.
P de zeeuw (11-10-2008 om 10:56)
Jan (10-10-2008 om 17:05)
Als er tijd is bij de gemeente of provincie bekijk dan ook eens de stoplichten bij de buitenhaven, wulpenbek, heeft de gemeente of r.w.s geen tijd om dit eens fatsoenlijk te regelen??