Reddingsbrigade blikt terug op hulp bij watersnoodramp

Toegevoegd: 22-12-2008, 18.31 uur
MIDDELBURG - Exact vijftien jaar na de watersnoodramp in Limburg (1993) blikt de Middelburgse Van Dixhoornbrigade op een bijzonder manier terug op haar inzet bij deze ramp.

Via haar website www.vandixhoornbrigade.nl kunnen bezoekers op een unieke manier lezen en zien hoe het er destijds aan toe ging. Maandag was het precies 15 jaar geleden dat drie leden van de Van Dixhoornbrigade werden opgeroepen om te gaan helpen in de overstroomde gebieden in Limburg.

Op de extra pagina's binnen de site komen diverse betrokkenen van de brigade van toen aan het woord, zijn er nog niet eerder gepubliceerde foto’s te zien en zijn zoveel mogelijk nieuwsberichten uit die tijd opgezocht en geplaatst.

Ook de brieven die de leden ontvingen van de toenmalige Commissaris van de Koningin, de heer W. van Gelder, zijn op de site te vinden. Kortom: de website geeft een unieke kijk op het reddingswerk bij de watersnood in Limburg.

Nog steeds is deze inzet (maar ook een latere in 1995) een ‘grote’ gebeurtenis in de rijke geschiedenis van de Middelburgse reddingsbrigade. De leden die destijds werden ingezet kunnen nu, 15 jaar later, nog bijna tot op de minuut vertellen waar ze zaten, wat ze deden en wie ze hebben gered.

Vooral in 1993, toen de organisatie te wensen overliet was het voor de brigadeleden superspannend. Ervaring hadden ze alleen opgedaan tijdens oefeningen maar in het echt leek maar weinig op de stof die ze geoefend hadden. Dat ook de Middelburgers nooit hadden gedacht buiten de provincie ingezet te worden blijkt wel uit de introtekst op de website:

“Wij, Zeeuwen. Inwoners van Zeeland. Vertrouwd met de verhalen van de watersnoodramp uit 1953, en op Walcheren de bewust gekozen inundatie (onder water zetten van het eiland) in het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog. Vertrouwd met de verhalen want we zijn geboren na de watersnoden. We dachten dat zoiets alleen Zeeland kon treffen. Heel Nederland dacht dat er alleen aan de zeekust overstromingsgevaar dreigde.”

Toch bleek dat ook de rivieren een grote bedreiging vormden. Inmiddels is er veel veranderd. De Middelburgse reddingsbrigade beschikt echter nog steeds over een rampenploeg en is dan ook nog steeds inzetbaar bij watersnoodrampen. Voor deze inzet beschikt de brigade over een rampenvlet, welke ter beschikking is gesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Jaarlijks wordt door Reddingsbrigades Nederland (de overkoepelende organisatie) een grootscheepse oefening gehouden. Daaraan doen dan zo’n 60 rampeneenheden, waaronder de Middelburgse mee. Sinds kort wordt er, mede door de organisatorische rol van de Middelburgse club, ook weer op provinciaal niveau geoefend.

De Van Dixhoornbrigade dient zelf haar leden van de rampenploeg te trainen en te zorgen dat een ploeg van drie mensen op ieder gewenst moment kan uitrukken om te helpen bij overstromingen. De laatste keer dat er daadwerkelijk gebruik werd gemaakt was in 1995 bij de overstroming in Limburg.

Het bestuur van de Van Dixhoornbrigade stelt hoge eisen aan haar leden om lid te mogen worden van de rampenploeg. Goed varen is niet genoeg, men moet ook beschikken over voldoende sociale vaardigheden. Leo Wolterman, samen met Chris Simons en Peter-Kees Verbuijs in 1993 zelf actief in Limburg heeft dat aan de lijve ondervonden: “Vertel mensen maar eens dat ze hun huis uit moeten; dat laat je niet over aan jongeren van 18 jaar.”

Bekijk hier de website.

Richard (12-1-2009 om 16:22)
Reactie op kurby, best een goede reactie.
Frans (22-12-2008 om 21:48)
Kurby (22-12-2008 om 20:17)
Zou leuk zijn dat er nog meer grootschalige oefeningen worden gehouden.