Veilig schaatsen

De reddingsbrigade waarschuwt elk jaar mensen alleen goed voorbereid het ijs op te gaan. Veilig het ijs opgaan doe je bij voorkeur op plaatsen waar de lokale ijsvereniging of de gemeente aangeeft dat dat verantwoord is.

Algemene tips:
- Ga alleen goed voorbereid op pad; zorg ook voor reddingsmiddelen (touw, prikkers, telefoon)
- Schaats verantwoord, hou rekening met anderen en let op aanwijzingen voor zwakke plekken
- Weet wat je moet doen als je door het ijs zakt of als je iemand anders door het ijs ziet zakken. Denk aan je eigen veiligheid en die van anderen.

Voordat je op pad gaat, is het verstandig de weersverwachting, ijsdikte en eventuele waarschuwingen van lokale autoriteiten of ijsverenigingen te controleren. Ook wordt aangeraden niet in je eentje te schaatsen en altijd iemand te informeren over waar je gaat schaatsen. Ook wordt het afgeraden om in het donker het ijs op te gaan. Verder kan het raadzaam zijn alleen mee te doen aan georganiseerde schaatstoertochten.

Ook het meenemen van de juiste middelen kan zorgen voor extra veiligheid. Trek warme vochtregulerende en winddichte kleding, handschoenen en een muts aan. Neem voldoende drinken en een mobiele telefoon mee. Zorg ook dat je in het bezit bent van reddingsmiddelen zoals een reddingsklos of ijsprikkers.

De reddingsbrigade heeft ook tips voor tijdens het schaatsen: Houdt voldoende afstand van andere schaatsers, let op wakken of bijten en houdt kleurveranderingen in het ijs in de gaten. Dit laatste kan duiden op zwakke plekken. Let extra op bij begroeiing, bruggen en waterinlaatplaatsen of een kruising van waterwegen.

Wat moet je doen als je door het ijs zakt?
- Probeer rustig te blijven.
- Breek het ijs af tot het steviger wordt.
- Probeer zijwaarts of ruggelings uit het wak te komen door je met je voeten af te zetten tegen het ijs en/of op het ijs te rollen. Met ijsprikkers kun je jezelf ook uit het ijs optrekken.
- Rol van het wak af; ga pas staan als je zeker weet dat het ijs stevig genoeg is.
- Als je onder het ijs terecht komt, zoek dan een (vaak ook in kleur) afwijkende plek (vaak zwakker) in het ijs door je met handen en voeten af te zetten tegen de onderkant van het ijs. Probeer met je voeten een gat te schoppen.

Wat moet je doen als je iemand door het ijs ziet zakken?
- Denk aan je eigen veiligheid! Niemand is gebaat bij een extra slachtoffer.
- Alarmeer 112 en geef zo nauwkeurig mogelijk de locatie door; geef herkenningspunten door als je in een natuurgebied bent. Laat andere mensen assisteren bij de hulpverlening.
- Loop nooit over het ijs naar een wak, maar kruip er liggend naartoe, het liefst geborgd door een touw aan de wal.
- Maak contact met het slachtoffer, bijvoorbeeld met een reddingsklos, tak of kledingstuk.
- Probeer het slachtoffer eruit te trekken. Help hem of haar zo mogelijk aan droge kleding.

« Ga terug