Geen files

EHBZ

Zeehond - Foto: Roland de Jong

Langs de hele kust van Nederland is een netwerk opgezet voor Eerste Hulp bij Zeehonden (de nieuwe officiële naam is heden ten dage EHBZ Pieterburen, Eerste Hulp Bij Zeehonden Pieterburen). Dit EHBZ Pieterburen netwerk is opgezet door Lenie ’t Hart.

Alle levende en dode zeehonden die in Nederland worden gevonden worden overgebracht naar Pieterburen. Alleen zeehonden die op Texel en in de kop van Noord Holland gevonden worden gaan naar Ecomare op Texel. Het EHBZ Pieterburen netwerk bestaat geheel uit vrijwilligers die speciaal zijn getraind door de Zeehondencrèche.

Ook andere opvangcentra hebben cursussen voor het verlenen van eerste hulp aan andere diersoorten. EHBZers van Pieterburen hebben op eigen initiatief ook deelgenomen aan deze opleidingen. Zo wordt de in Zeeland gestationeerde Jeep van EHBZ Pieterburen ook ingezet bij bijvoorbeeld gestrande bruinvissen.

E.H.B.Z. Pieterburen is verdeeld in 5 regio’s: de Waddeneilanden, Friesland en Groningen, Noord-Holland, Zuid-Holland en tot slot Zeeland en de Zuidhollandse Eilanden. De vrijwilligers van de laatste regio komen in actie als er in Zuidwest Nederland een zeehond of ander zeezoogdier strandt.

Het E.H.B.Z. Pieterburen team van Zuidwest Nederland verleent ook hulp aan levende gestrande bruinvissen. Hierbij werken ze samen met Stichting SOS Dolfijn. Dode gestrande zeezoogdieren (met uitzondering van zeehonden) worden in samenwerking met het Natuur Historisch Museum “Naturalis” te Leiden opgehaald met de jeep van EHBZ Pieterburen. Op verzoek wordt gecoördineerd bij strandingen van grote zeezoogdieren.

De EHBZ Pieterburen regio Zuidwest Nederland helpt de medewerkers van de Zeehondencrèche bij het uitzetten van gewone zeehonden in Zeeland. Gewone zeehonden die gevonden worden in Zeeland worden na een verblijf van een aantal maanden in Pieterburen volledig hersteld en in goede gezondheid ook weer vrijgelaten in Zeeland.

Als een melding van een zeehond bij de Zeehondencrèche binnenkomt neemt de Zeehondencrèche direct contact op met de dichtstbijzijnde EHBZ Pieterburen post. Zo zijn de vrijwilligers van EHBZ snel ter plekke om zo nodig eerste hulp te verlenen. Indien de zeehond hulp nodig heeft, bijvoorbeeld een huiler die tijdens de zoogperiode zijn moeder is kwijtgeraakt of een zieke zeehond met een longworm infectie, passen de EHBZ'ers hun kennis toe.

De hulp die verleend wordt bestaat uit het toedienen van vocht, het temperaturen van de zeehond en ervoor te zorgen dat het dier aan zo min mogelijk stress blootgesteld wordt. Vervolgens wordt de zeehond in de speciaal uitgeruste EHBZ Pieterburen jeep geplaatst, waarna het dier getransporteerd wordt naar de Zeehondencrèche. Gelukkig is niet altijd hulp nodig en betreft een melding bijvoorbeeld een zonnebadende zeehond.

Het EHBZ Pieterburen team regio Zuidwest Nederland maakt gebruik van een jeep van de Zeehondencrèche om optimale en adequate hulp te kunnen verlenen. Soms wordt een jeep van de strandwacht gebruikt bij een melding.

Hoe te handelen bij levende zeezoogdieren: zeehonden
- Als u een zeehond vindt neem dan zsm contact op met de Zeehondencrèche in
  Pieterburen. Zij zorgen ervoor dat een EHBZ'er zo snel mogelijk ter plaatse is.
- Bent u niet in staat te bellen maar weet u zeker dat de zeehond hulp nodig heeft
  onderneem dan de volgende (onderstaande) handelingen:
- Leg een grote doek over de kop van de zeehond, zodat het voor hem ineens
  donker wordt. Door het donker wordt de zeehond rustig. Bovendien biedt de
  handdoek bescherming tegen eventueel bijten van de zeehond.
- Leg de zeehond in een bak, mand of andere ruimte waar hij voldoende lucht kan
  krijgen. En plaats het dier in een koele tochtvrije ruimte.
- Laat de zeehond met rust. Drukte en opwinding zijn slecht voor een zeehond.
- Als de zeehond erg warm aanvoelt (een zeehond heeft dezelfde
  lichaamstemperatuur als een mens), koel hem door water over zijn achterflappen
  te sprenkelen.

Hoe te handelen bij levende zeezoogdieren: bruinvissen en dolfijnen
Voor een goede eerste hulp is het belangrijk dat deze 4 regels worden opgevolgd:
1. Blaasgat: een bruinvis of dolfijn haalt adem met het blaasgat op zijn hoofd. Zorg dat er geen water of zand in komt.
2. Rust: een bruinvis of dolfijn op het strand schrikt snel. Loop rustig, houd mensen en honden op afstand.
3. Koelen: een bruinvis of dolfijn op het strand krijgt het snel te warm. Koel het dier met water en natte doeken en zorg voor schaduw.
4. Hulp! Bel SOS Dolfijn en zorg goed voor het dier tot de dolfijnambulance ter plaatse is. Het noodnummer is 06-65098576

Hoe te handelen bij dode zeezoogdieren
Neem bij gevonden zeehonden altijd direct contact op met A-Seal zeehondenopvang in Stellendam, telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 0187-663644. Neem bij het aantreffen van dolfijnen en bruinvissen altijd direct contact op met Naturalis Leiden. Naturalis is altijd telefonisch bereikbaar op telefoon- nummer 071-5687611.

U kunt ook contact opnemen met de EHBZ Zuid-West of met de politie:
- EHBZ: 06-53763628 / 06-51958070
- Politie: 0900-8844