Breskens

In de Visserijhaven van Breskens zijn twee reddingboten afgemeerd. De beide boten behoren tot de reddingvloot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de K.N.R.M. De beide boten liggen aan een groot ponton.

Dit reddingsstation beschikt over een grote en een kleine reddingboot. De grote reddingboot heeft de naam Zeemanshoop en ligt sinds 2000 op het station. De kleine reddingboot is in 2003 toegevoegd aan het materieel van dit station. Dit station beschikt overigens ook over een eigen bemanningsverblijf. In dit verblijf wordt bijvoorbeeld vergaderd of nagepraat.

Ondanks de relatieve nieuwheid van het materieel kent de K.N.R.M. Breskens een rijke historie. Sinds 1940 beschikt Breskens over een reddingsstation. In de loop der jaren heeft het station diverse reddingboten tot haar beschikking gehad. De voorloper van de Zeemanshoop, de Prinses Margriet deed 10 jaar dienst bij het station maar moest in 2000 haar plaatsje aan de Zeeuwse kust verruilen voor een plekje bij het reddingsstation Stellendam (Zuid-Holland).

In het ponton van het K.N.R.M.-station in Breskens is een brandstoftank aanwezig van 6000 liter aanwezig zodat de reddingboten van dit station op elk gewenst moment kunnen worden getankt. De reddingboot Zeemanshoop ligt altijd aan de walstroom om de motoren warm te houden. Dit is gemakkelijk omdat men op deze manier in geval van nood meteen het volle vermogen van de motoren kan gebruiken zonder schade te veroorzaken aan de motoren.

Op het ponton staat een kist met daarin een loopnet dat gebruikt wordt om een loopbrugverbin-ding te maken met veerboten of schepen waarvan de opvarenden moeten worden gered. Het loopnet heeft een lengte van 60 meter. Tevens is bij het ponton de kleine rubberboot Leng geplaatst. Sinds december 2003 lag de kleine reddingsboot Forel op dit station, deze is inmiddels vervangen door de Leng.

Deze kleing reddingsboot is speciaal bedoeld voor het reddingswerk op en rond de zandbanken in de Westerschelde. Op die plaatsen waar de grote reddingboot Zeemanshoop niet kan komen vanwege de diepgang kan nu nog snellere hulp gegeven worden door het inzetten van de reddingboot Leng.

Sinds zeven juli 2005 wordt de kleine reddingsboot overigens door middel van een gloednieuwe takelinstallatie te water gelaten. De nieuwe kraan werd aangeschaft na een gift van de Rotary Club Oostburg. Zij gaven de gift na een inzamelingsactie.

Materieel van dit station:
- Reddingsboot 'Leng'
- Reddingsboot 'Zeemanshoop'