Veere

Foto: Theo de Rijke

In 1995 werd het station Veere, na 34 jaar afwezigheid, weer geopend door de KNRM. Op dat moment wordt de reddingboot Forel gestationeerd op in de haven van Veere. In 2003 werd deze boot echter vervangen door de "John Stegers", een grotere reddingsboot. Vijf jaar later werd deze boot ook weer vervangen. Momenteel ligt reddingboot 'Oranje' op het station in Veere.

De hulpverleningen die door de bemanning van het reddingstation Veere worden uitgevoerd bevatten allerlei verschillende vaardigheden. Zo dienen alle bemanningsleden onder wisselende weersomstandigheden te kunnen varen en te kunnen manoeuvreren met de reddingboot. Ook moeten drenkelingen op een veilige manier uit het water kunnen worden gehaald en vaartuigen worden geborgen.

Op het Veerse Meer bestaat hulpverlening dikwijls uit de hulp aan omgeslagen open zeilbootjes. Het gebeurt namelijk regelmatig dat toeristen of dagjesmensen bij een watersportbedrijf aan het Veerse Meer een bootje huren en daarmee gaan zeilen. Door onervarenheid, paniek en/of angst raakt men dan snel de controle over het zeilbootje kwijt en geraakt men in problemen. Wanneer een beroep gedaan wordt op de bemanning van de Veerse reddingboot wordt te allen tijde onmiddellijk uitgevaren om de watersporter hulp te bieden.

In de loop van maart 2002 heeft het reddingstation Veere haar nieuwe boothuis in gebruik kunnen nemen. Het nieuwe boothuis heeft haar ligplaats in de jachthaven Oostwatering, op het terrein van watersportvereniging ARNE, Middelburg/Veere. Het boothuis heeft de naam "'t Kuipertje" meegekregen.

Materieel van dit station:
- Reddingsboot 'Oranje'

« Ga terug