Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Verkeershandhaving

De politie controleert dagelijks het verkeer, onderzoekt verkeersongevallen en adviseert gemeenten over verkeersmaatregelen. Dit valt onder de zogeheten basispolitiezorg. Maar, elk korps heeft ook specialisten op het gebied van verkeer: de verkeerspolitie. Het doel van het regionaal project verkeershandhaving in de provincie Zeeland is het vergroten van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal doden en gewonden in het verkeer door middel van intensieve controle op het naleven van  de verkeersregels. De meeste slachtoffers vallen immers door te hoge snelheid, het rijden door rood licht, het niet dragen van de autogordel en gebruik van alcohol in het verkeer.

Vanaf 17 mei 1999 is het Verkeershandhavingsteam Zeeland, als eerste team in Nederland gestart. Dit handhavingsteam is in het leven geroepen door het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) onder leiding van de landelijk verkeersofficier Koos Spee. De extra inspanningen worden door het BVOM gefinancierd, zodat andere beleidsspeerpunten van het regiokorps, niet in het gedrang komen. Organisatorisch valt het team onder de politie Zeeland.

Het team bestaande uit 28 politiemensen, waarvan één teamleider; twee coördinatoren. Het team heeft de beschikking over vijf radarauto’s; twee opvallende auto’s; vijf motoren en enkele video-auto's.  Dagelijks worden er snelheidcontroles uitgevoerd door middel van radarauto’s. Ook zijn er lasercontroles en worden er surveillances uitgevoerd. Natuurlijk zijn er in Zeeland ook een flink aantal vaste flitspalen.

Ook vinden er regelmatig algehele verkeerscontroles plaats, waarbij wordt bekeurd op alcoholgedragingen, draagplicht gordel en draagplicht helm. De overtredingen worden scherp in de gaten gehouden en worden ook daadwerkelijk bestraft. Doordat er dagelijks een routinecontroles plaats vindt, moet het uiteindelijk leiden tot een verkeersveiliger Zeeland.

Doordat in heel Nederland 25 verkeershandhavingsteams zijn, zal dit uiteindelijk moeten leiden tot een verkeersveiliger Nederland. Natuurlijk vraagt dit ook de medewerking van de burger.


« Ga terug


Cookie-instellingen beheren