Middelburg

De Middelburgse Van Dixhoornbrigade werd in maart 1972 door een kleine groep enthousiaste mensen opgericht. Inmiddels is deze brigade uitgegroeid tot een club met behoorlijk wat leden. De naam Van Dixhoornbrigade is afkomstig van de achternaam van een lid van zwemclub Luctor. Deze persoon, dhr Van Dixhoorn, stond in de dertiger jaren bekend stond als een pionier van het zwemmend redden in Zeeland.

In de loop der jaren is deze reddingsbrigade uitgegroeid tot een fantastisch leuke vereniging, welke zich ten doel stelt om mensen te redden van de vedrinkingsdood. Dit doet men onder andere door het bewaken van evenementen. Daarnaast geeft men voorlichting en is men actief op het gebied van opleiding.

Voorheen beschikte deze reddingsbrigade over twee eigen reddingsposten: Koudekerke (Dishoek) en Zoutelande. Beide posten zijn nu eigendom van de Stichting Strandexploitatie Walcheren (SSW). De reddingspost van Zoutelande wordt echter nog steeds grotendeels bemand door leden van de Van Dixhoornbrigade. Op Dishoek zijn ook nog steeds enkele Middelburgse redders actief.

Deze brigade houdt zich overigens ook speciaal bezig met het verlenen van Eerste Hulp aan Drenkelingen (EHaD). De Van Dixhoornbrigade leidt op voor de brevetten en diploma's van Reddingsbrigades Nederland. De Van Dixhoornbrigade heeft echter ook nog een eigen diploma waarvoor mensen kunnen worden opgeleid die het volledige traject van de algemene bondsdiploma's hebben doorlopen.

Verder geeft deze reddingbrigade ook een speciale invulling aan de diploma's brons, zilver en goud. In samenwerking met Duikteam Zeeland worden de leden die deze diploma's volgen naast reddingsmethodes ook opgeleid op het gebied van het snorkelen. De brigade heeft hiervoor eigen flippers, duikbrillen en snorkels.

De Middelburgse reddingsbrigade kenmerkt zich door het organiseren van tal van activiteiten naast de gewone zwemtrainingen. Zo wordt er elk jaar een speciale jeugdstranddag gehouden waarop de jeugdleden een kijkje kunnen nemen op de reddingsposten. Ook zijn er regelmatig filmavonden en komt sinterklaas elk jaar op bezoek in het zwembad.

Op het gebied van varend redden is deze brigade overigens ook actief op het gebied van de rampenhulpverlening. Dag en nacht, 365 dagen per jaar kan een beroep worden gedaan op de rampenploeg van deze brigade. Sinds kort heeft deze vereniging ook zogeheten minioren en juniorenrampenploegen. Hierdoor kunnen jongeren al vroeg kennis maken met de rampeneenheid.

Meer informatie over de Middelburgse reddingbrigade vindt u op de eigen website: http://www.vandixhoornbrigade.nl/. Informatie over de trainingen kunt u opvragen via het mailadres [email protected]. U kunt ook telefonisch contact opnemen: 0118-635200.

« Ga terug