GRIP 3 afgekondigd in Zeeland

Toegevoegd: 07-08-2012, 12.43 uur - Update: 07-08-2012, 15.51 uur
Rondom de kreek staan waarschuwingsbordjes.
© Foto: Roland de Jong / Provicom
MIDDELBURG - De Veiligheidsregio Zeeland heeft een GRIP 3 rampenscenario afgekondigd. Dat heeft te maken met de waterconditie van de kreek in Ouwerkerk.

De situatie werd rond het middaguur opgeschaald. Eerder werd al gemeld dat er in de kreek een hond was overleden die had gezwommen in de kreek. Het dier werd ziek, maar onduidelijk is nog waarom de hulpdiensten nu hebben opgeschaald naar GRIP 3. Een GRIP 3 situatie wordt doorgaans afgekongid als er een bedreiging is voor het welzijn van (grote groepen) van de bevolking van één gemeente; in dit geval dus Schouwen-Duiveland.

In het oostelijke deel van de kreek werd de giftige alg dinoflagellaat gevonden. Mensen werden gewaarschuwd het water te mijden maar nader onderzoek bleek nodig om te onderzoeken hoe gevaarlijk de situatie precies was. Waterschap Scheldestromen liet maandag weten dat in het water van het westelijk deel van de Ouwerkerkse Kreek de alg niet aangetroffen.

Om mensen te wijzen op het mogelijke gevaar van de slechte waterkwaliteit, plaatste het waterschap vorige week waarschuwingsborden. Ook werden omliggende recreatiebedrijven geïnformeerd om hun gasten te attenderen om contact door mens en dier met het water te vermijden.

Blauwalg
Eerder werd gedacht dat er mogelijk het mogelijk ging om blauwalg maar dat bleek niet het geval te zijn. Dagelijks bestuurslid Luc Mangnus van het waterschap gaf eerder deze week aan dat blauwalg vooral voorkomt in warm, zoet, stilstaand water. De Ouwerkerkse Kreek is daar eigenlijk te zout voor.

Bovendien is blauwalg vaak herkenbaar aan bijvoorbeeld groen/blauwe drijflagen in het water en die werden ter plekke niet waargenomen. De Dinoflagellaat heeft deze eigenschappen niet en deze zijn dus ook niet direct zichtbaar.

Over dit onderwerp is een nieuwer artikel verschenen. Klik hier om dit te lezen.

Volg ook de berichtgeving op ons officiële
Twitteraccount @hvzeeland.

Thera (9-8-2012 om 21:52)
Beste @\Johan, Jij kent duidelijk de betreffende kreek niet gezien je reactie.
Marco (8-8-2012 om 13:06)
Veel mensen weten het schijnbaar niet,maar in de kreken bij Ouwerkerk werd al nooit gezwommen. Als kind mochten wij vroeger (30 jaar geleden) al niet in de kreken zwemmen omdat het zulk vies water was.
Johan (7-8-2012 om 16:24)
Tja als het nog een beetje mooi weer word kan je er niet zwemmen , het is al zo'n slechte zomer ! Wat al slecht is voor de recreatie in Zeeland . Dan de crisis , er nog bij , zeer slecht nieuws voor de Zeeuwse Economie ! Maar zeer goed werk van rijkswaterstaat .
Geen blauwalg (7-8-2012 om 15:20)
@Tom, eerst even goed lezen!!!!, voordat je reageert. Er staat duidelijk dat het niet om blauwalg gaat.
Een moeder (7-8-2012 om 13:57)
Goed dat dit gemeld wordt.
Tom (7-8-2012 om 13:42)
Waarom wordt er geen zuurstof in de kreek gepompt?? Dat gaat de groei van blauwalg tegen en voorkomt dat er straks een grote sterfte komt aan vis en ander onderwater leven!! Je kunt dit doen door meerdere "fonteinen" of pompen.