Verdachten Zaamslag nog dagen vast

kenheid bij de dood van de 56-jarige Peter Herweg, de plaatse-
lijke postbode van Zaamslag, zitten voorlopig vast. Ze waren ook
betrokken bij de relletjes diezelfde nacht. Dat heeft het Openbaar
Ministerie (OM) bekend gemaakt.

De 16-jarige jongen uit Zaamslag, die binnen korte tijd na de mishandeling kon worden opgepakt, wordt volgens het OM verdacht van poging moord/poging doodslag. Althans, zo luidde de aanklacht voordat het slachtoffer vrijdagmiddag overleed.

Het OM moet eerst bekijken of de man aan de verwondingen van de mishandeling is overleden voordat duidelijk wordt of de aanklacht wordt gewijzigd in moord/doodslag.

De voorlopige hechtenis van de 16-jarige is vrijdag in ieder geval verlengd met veertien dagen. De 17-jarige jongen uit Terneuzen die donderdagavond werd gearresteerd wordt verdacht van mishandeling en zijn aanhouding is getoetst door de rechter-commissaris. De voorlopige hechtenis wordt vooralsnog verlengd met drie dagen.

De beide verdachten behoren volgens het Openbaar Ministerie tot de groep die eerder betrokken was bij de ongeregeldheden in de Koninginnenacht in Zaamslag. De politie gaf eerder aan dat er geen aanwijzingen waren voor een verband tussen de twee zaken. Of de relletjes ook in direct verband staan met de fatale mishandeling van de man is nog niet duidelijk.

Zie ook:
Zwaar mishandelde man Zaamslag overleden (02-05-2008)
- Bijeenkomst voor inwoners Zaamslag (01-05-2008)
- Weer verdachte mishandeling Zaamslag opgepakt (01-05-2008)
- Arrestatie na onrustige start Koninginnedag Zaamslag (30-04-2008)
- Hevig bloedende man op straat in Zaamslag (30-04-2008)

Anoniem (7-11-2009 om 04:08)
Sommige mensen moeten eens ophouden om de ouders de schuld te geven,op deze leeftijd zijn het geen kleine kinderen meer waar je dag en nacht mee aan het handje loopt en ze in de gaten kan houden, denk ook eens aan de ouders van deze pubers,die hebben er ook vast veel verdriet van.
Taz (4-5-2008 om 00:42)
Het zal wel weer op een "taakstraf" (lees tuintje harken), uitdraaien. Want het waren zulke aardige jongens die nog nooit iemand kwaad gedaan hebben. Los laten lopen en bekend maken wie het zijn, dan ontlopen ze hun straf niet.
Anne (3-5-2008 om 09:58)
Wat mij vooral in Zeeland opvalt, is dat dit soort wangedrag door jongeren vaak voorkomt in de gereformeerde gemeentes. Zoals Zaamslag. Misschien is het een actie - reactie van de jongeren op zoveel opgedrongen (schijn)heilig gedrag van de ouderen?
A.N.O.Niem (3-5-2008 om 07:52)
Allereerst mijn innige deelneming aan de echtgenote van de op afschuwelijke wijze omgebrachte Peter en sterkte in de komende tijden. Tevens meer verantwoording leggen bij ouders cq. opvoeders. En dan het volgende: Bijgestaan is meegedaan, dus meerdere personen berechten!
Juliana (3-5-2008 om 01:13)
Misschien gelijk een punt om in de gemeente Terneuzen het drugsbeleid aan te passen. Als ik over de scheldeboulevard rijdt, word ik verblind door de witte strepen op de weg waarbij de jeugd voorrang heeft om zo snel mogelijk onder invloed te raken, maar ja ik ben geen fan van BNN...
Henk (2-5-2008 om 22:59)
Rest vd groep net zo hard aanklagen en meetrekken in het vonnis, zoals eerder gebeurt is bij de stenengooiers vh viaduct. Omdat niet duidelijk was wie de fatale klap (steen in die casus) had gegooid/uitgedeeld, gewoon allen aanklagen!