Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Hoe kies en vervang ik de remschijven van mijn auto?

Toegevoegd: 21-11-2022, 13:38 uur




Het remsysteem is het belangrijkste onderdeel van elk voertuig. Maar zelfs ervaren bestuurders hebben soms vragen over de nuances van het onderhoud van het remsysteem.

Remblokken worden tegenwoordig vertegenwoordigd door twee hoofdtypen - trommel en schijf. Het schijfsysteem wordt vertegenwoordigd door een open versie onder druk, terwijl de halfronde trommel gesloten is en gevoeliger voor oververhitting. De verschillen zitten niet alleen in het type constructie, maar ook in de rem efficiëntie. Schijfremmen zijn efficiënter omdat het remblokje met veel meer kracht tegen de schijf drukt dan bij een trommel. Daarom worden schijfremmen klassiek op de vooras geïnstalleerd en zorgen zij voor directe of primaire remwerking, terwijl trommelsystemen vaak een hulpfunctie hebben en op de achteras van het voertuig worden geïnstalleerd.

Remsystemen zijn tegenwoordig verkrijgbaar in een groot aantal soorten en typen. De remschijven zijn van de volgende types: ondoorzichtig, asbest, bimetaal, metaal, legering, composiet.

De remschijf is een van de belangrijkste onderdelen van het schijfremsysteem en is het draaiende element waarop de remblokken door de remklauw worden gedrukt. De remblokken worden onder invloed van het hydraulische systeem met kracht op het werkvlak van de remschijf gedrukt. Door de wrijvingskracht wordt het wiel afgeremd. De rotatie-energie van het wiel wordt omgezet in thermische energie.

De remschijf wordt zeer heet en de auto stopt. Door de plotselinge temperatuurschommelingen kan hij ernstig beschadigd en zelfs vervormd raken. Dit is gevaarlijk omdat het kan leiden tot axiale uitloop en verslechtering van het remproces zelf.

De levensduur van de remblokken en remschijven hangt rechtstreeks af van de rijstijl, het gewicht van de auto en andere ontwerpkenmerken. Wanneer een auto in de stad wordt gebruikt, gaan de voorste remblokken gemiddeld 20-40.000 km mee, en de achterste anderhalf keer meer (de voorste remblokken worden zwaarder belast).

Snelle slijtage van de remblokken en remschijven kan bijvoorbeeld optreden als er deeltjes tussen komen: zand, vuil, kleine steentjes, waardoor ze gedeeltelijk kapot kunnen gaan, oneffenheden en barsten. En als u een nauwelijks waarneembare trilling voelt of het rempedaal slaat wanneer u het indrukt, kan een van de oorzaken het binnendringen van bovengenoemde deeltjes zijn.

In moderne voertuigen zijn er geen tekenen van slijtage op de rempedalen. In moderne voertuigen zijn speciale membranen op de remklauwen gemonteerd, die bij het remmen een sissend of fluitend geluid gaan maken. Dit betekent dat de dikte van de "werklaag" van de remblokken - minimaal blijft.


Foto genomen van auto-onderdelen24.nl

  • De remweg wordt merkbaar langer;
  • Het voertuig beweegt zijwaarts tijdens het remmen;
  • Tijdens het remmen produceren de remmen ongewone (krassende, krassende, krassende) geluiden.

Remschijven gaan, in tegenstelling tot remblokken, veel langer mee. In de meeste gevallen worden ze na 60-80 duizend kilometer vervangen. Een preciezere levensduur wordt aangegeven in de technische documentatie van een bepaald model, maar ook deze gegevens zijn relatief. Het verdient aanbeveling de remmen van uw auto tweemaal per jaar te controleren op slijtage en schade.

Procedure voor het vervangen van schijven
Alles begint met het vastzetten van de auto met behulp van schroeven en krikken en het verwijderen van het wiel. Vervolgens moet u de werkende zuiger van het remsysteem uitknijpen, de remklauw en de naaf reinigen van verschillende verontreinigingen. De volgende stap is het losdraaien van de bouten waarmee de remschijf op de naaf is bevestigd. Het is beter dit deel van de procedure niet alleen uit te voeren, maar met een assistent, die het stuur vasthoudt en tegelijkertijd het rempedaal indrukt. Daarna is het noodzakelijk de rembeugel te verwijderen en vast te zetten, de remblokken, de drukveren en de remklauwbeugel te verwijderen. Vervolgens wordt de naaf vastgezet, de bevestigingsbouten losgedraaid en de oude remschijf verwijderd. Installeer de nieuwe schijf en voer alle stappen in omgekeerde volgorde uit.


« Ga terug


Cookie-instellingen beheren