ME

In Zeeland zijn diverse voertuigen van de Mobiele Eenheid (ME) gestationeerd. Medewerkers van de Mobiele eenheid (ME) handhaven samen met andere politiemensen de orde, bijvoorbeeld tijdens demonstraties en voetbalwedstrijden. Ook bij grote evenementen, zoals de uitreiking van de 4 Freedom Awards in Middelburg en andere activiteiten waarbij veel mensen zijn betrokken wordt de Mobiele Eenheid (preventief) ingezet. De ME kan ook personen en objecten bewaken. Alle ME'ers verrichten dagelijks normaal politiewerk. De ME is dus een nevenfunctie.

De directe commandostructuur, materiële zelfstandigheid, getraindheid en groepsdiscipline maken de ME geschikt voor het snel zelfstandig uitvoeren van opdrachten. De opleiding ME duurt vier weken. Beroepsinstructeurs van het Politie Instituut voor Openbare Orde en Gevaarsbe-heersing geven de training. Het optreden als éénheid is de kracht van de Mobiele Eenheid.

Voor speciale gelegenheden (zoals de Europese kampioenschappen voetbal 2000) krijgt de ME extra trainingen. ME-pelotons hebben eigen voertuigen, voorzien van een speciale, beschermende laag en anti-lek banden. De commandoauto is voorzien van de modernste communicatiemiddelen. Verbindingsmensen houden tijdens acties contact met de eigen ME'ers en de commandant.

Naast de ME-pelotons zijn er ook arrestatie-eenheden. Dit zijn niet-geüniformeerde politiemensen die tijdens een ME-actie de grootste raddraaiers uit groepen isoleren en aanhouden. In speciale gevallen doet de ME een beroep op hoogwerkers, shovels, gepantserde rupsvoertuigen van de Koninklijke Marechaussee, motorrijders, hondengeleiders of waterwerpers. In Zeeland gebeurt het overigens zeer zelden dat de ME echt daadwerkelijk in actie moet komen. Wel worden Zeeuwse ME'ers regelmatig op pad gestuurd om in de rest van Nederland te assisteren, bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden.

« Ga terug