Borssele wint 112 wedstrijd Groede

Toegevoegd: 29-03-2009, 14.47 uur
Borssele wint 112 wedstrijd Groede
GROEDE - De wedstrijdploeg van Borssele heeft zaterdag in Groede de eerste 112-brandweerwedstrijd van dit seizoen gewonnen.

De zogeheten vaardigheidstoets werd gehouden op het terrein van het landbouwbedrijf van de familie Becu. De wedstrijdleiding had een scenario bedacht waarbij er een binnenbrand woedde bij het bedrijf. De ploegen werden telkens bij het ter plaatse komen door de eigenaar benaderd die vertelde dat er iemand vermist werd.

Bij het betreden van het pand zag men een kleine vuurhaard op een zolder en wat rookontwikkeling. Ook riep een meisje om haar vader. In een werkplaatsje achterin de loods was door laswerkzaamheden brand ontstaan. De lasser vluchtte in paniek maar struikelde daarbij over een aanhangwagen.

De lasser was aan het werk met de stof Acetyleen lasset, dit zorgde voor een extra aandachtspunt. Nadat de lasser in veiligheid was gebracht moest de Acetyleenfles worden gekoeld. Tegelijkertijd konden twee meisjes op de zolder worden gered. Nadat de meisjes ook in veiligheid waren gebracht kon de brand boven worden geblust. Ook moest de brand beneden worden bestreden en moest de fles gekoeld blijven worden totdat de situatie helemaal veilig was.

Borssele behaalde de meeste punten. Zierikzee 2 werd tweede en de ploeg van 's-Gravenpolder derde. In totaal namen tien ploegen deel. Volgens provinciaal wedstrijdleider Gert Mulder was het belangrijkste leerpunt van de dag dat snel de juiste prioriteiten moesten worden gesteld en dat ook eerst het grootste gevaar weggenomen moest worden.

Jean (29-3-2009 om 17:13)
Goed zo borssele, we zijn trots op jullie