Brandweer SD zoekt nieuwe vrijwilligers

Toegevoegd: 02-04-2009, 11.53 uur

ZIERIKZEE - Onder het motto 'Kom ook bij de brandweer, daar krijg je geen spijt van' gaat de brandweer Schouwen-Duiveland deze maand aan de slag met het werven van nieuwe brandweermannen en -vrouwen.

Deze maand worden in verschillende kazernes informatieavonden gehouden voor belangstellenden Daarnaast zijn er open dagen in Brouwershaven, Scharendijke en Zierikzee.

Verder worden posters en flyers verspreid en ontvangen inwoners tussen de 18 en 36 jaar in Bruinisse en Renesse een brief thuis. Dit alles met het doel om nieuwe vrijwilligers voor de brandweer te werven. Vooral in Bruinisse en Renesse zijn nieuwe brandweermannen en -vrouwen hard nodig, aldus de gemeente.

Werken als brandweerman of -vrouw gebeurt weliswaar op vrijwillige basis (tegen een kleine vergoeding) maar is volgens de gemeente zeker niet vrijblijvend. “Met een één jarige basiscursus, vervolgcursussen en een wekelijkse oefening houden de brandweermensen hun kennis en vaardigheden op peil. Ieder jaar worden de prestaties gemeten. De nieuwe vrijwilligers moeten bovendien niet op een uurtje meer of minder kijken. Zij kunnen daarnaast ook ieder moment van de dag worden opgeroepen.”

Wie zich als vrijwilliger aan wil melden moet tenminste 18 jaar oud zijn en wonen en werken op Schouwen-Duiveland. Naast een sportieve inslag moet hij of zij ook enig technisch inzicht hebben. Omdat er hoge eisen worden gesteld aan brandweermensen, bestaat de selectieprocedure uit een sollicitatiegesprek, een sporttest en een medische keuring.

Meer informatie over de informatie-avonden en de open dagen vindt u op deze website.