Controles en campagne blowen en autorijden van start

Toegevoegd: 03-04-2009, 14.25 uur
Door: Laurens Jobse
MIDDELBURG - Vandaag is de internationale euregionale campagne Don’t Blow And Drive gepresenteerd in het provinciehuis van de Provincie Zeeland in Middelburg.

De campagne is bedoeld om Nederlandse, Belgische en Franse coffeeshopbezoekers te wijzen op de risico’s van autorijden onder invloed van cannabis.

Jaarlijks bezoeken duizenden Nederlanders, Belgen en Fransen de Zeeuwse coffeeshops. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van hen onder invloed van cannabis terugrijdt naar de eigen woonplaats. Dit zorgt voor verkeersonveiligheid in Zeeland, Vlaanderen en Noord-Frankrijk.

Deze situatie verontrustte de burgemeesters van de grensgemeenten. Onder impuls van gouverneur Denys zijn het Euregionaal Veiligheidsoverleg Scheldemond en de Euregio Scheldemond daarop een grensoverschrijdend project gestart dat de verkeersveiligheid moet vergroten.

Het project bestaat uit de voorlichtingscampagne Don’t Blow And Drive en de intensivering van handhavingscontroles. Met name in België zijn deze controles het afgelopen jaar al toegenomen. Ook tijdens grens-overschrijdende acties, ‘Hazeldonk-Etoile’ geheten, wordt extra gecontroleerd op het autorijden onder invloed van drugs.

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid vallen er in Nederland ieder jaar tachtig verkeersdoden als gevolg van het rijden onder invloed van drugs. Dit is circa 10% van alle verkeersdoden. Uit de Belgian Toxicology and Trauma Study blijkt dat 10% van de bij een ongeval gewond geraakte bestuurders sporen van drugs in hun bloed hadden. Jaarlijks gaat het dan om circa 6.300 slachtoffers.

De voorlichtingscampagne bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige folders, een tweetalige interactieve website en ondersteunend materiaal in de coffeeshops. De boodschap van de campagne luidt: Don't Blow And Drive. Niet sturen als je cannabis hebt gebruikt. Ook wordt opgeroepen om vooraf af te spreken wie er terugrijdt.

De campagne wordt gecoördineerd door het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), in samenwerking met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). De campagne is financieel mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van het Scheldemondfonds, de Provincie Oost-Vlaanderen, de Provincie Zeeland en de gemeente Terneuzen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is geïnteresseerd in de uitkomsten van het evaluatie-onderzoek en levert hieraan een bijdrage.

Ron (4-4-2009 om 11:27)
Alcohol en drugs gaan niet samen met de verkeersveiligheid. Goed dat mensen daar op attent gemaakt worden.
Jaap Vergeer (3-4-2009 om 21:43)
Absurd, eerst de coffeeshops wegtreiteren en dan een campagne waarin op het gemoed gespeeld wordt. Geef die rommel vrij dan ben je meteen van de achterliggende misdaad en moordpartijen af. Eerst dan kun je ook met recht zo'n campagne voeren. Gebruik zelf niets overigens ook geen drank.
Martin (3-4-2009 om 20:39)
Ik snap het verhaal en ik blow zelf ook, maar zal nooit meer sturen daarna. Ik ken het effect goed! Jammer dat dit verhaal wat suggestief is. Men heeft het over 'drugs' in het bloed, en over blowen. Ik zie liever een onderverdeling van slachtoffers, of delicten met het bijbehorende 'drug'.
Joost (3-4-2009 om 17:48)
Wat is de invloed van cannabis op het rijgedrag en als dit negatief is wat kan dan de overheid doen? alcohol is verboden, maar hoe is dit met verdovende middelen. In het bezit hebben mag niet, maar onder invloed zijn en wat dan?
Ano (3-4-2009 om 17:37)
Dus joint rijden ala van kooten en de bie is vanaf nu verleden tijd!
Matthijs (3-4-2009 om 16:51)
Meerdere onafhankelijke onderzoeken hebben bewezen dat bestuurders na het roken van een joint VEILIGER rijden omdat de bestuurder zich bewust is dat ie stoned is. In tegenstelling tot alcohol waar je aggeresief en roekeloos van word. Hier is eerst een conclusie getrokken VOOR het onderzoek isgedaan