Afzuiginstallaties voor kazernes SD

Toegevoegd: 20-04-2009, 16.35 uur

ZIERIKZEE - Alle brandweerkazernes van de gemeente Schouwen-Duiveland hebben vanaf eind deze maand de beschikking over een speciale afzuiginstallatie voor uitlaatgassen.

Volgens de arbo wetgeving moeten brandweergarages uitgerust zijn met een uitlaatgas afzuiginstallatie. Deze installatie zorgt ervoor dat de uitlaatgassen van de brandweerauto's direct afgezogen worden en zich niet verder in de brandweergarage verspreiden.

De brandweergarage in Renesse is al uitgerust met een dergelijke afzuiginstallatie. De overige Shouwse kazernes volgen dus binnenkort.

Door deze voorziening is het mogelijk om de motor van de brandweerwagen alvast te starten als de brandweermensen zich verkleden. Door deze afzuiginstallatie hebben zij geen last van uitlaatgassen. Bij het uitrijden van de brandweerauto wordt de afzuigslang automatisch afgekoppeld en blijft de afzuiginstallatie nog een aantal minuten in werking.

Het aanbrengen van een afzuiginstallatie voor uitlaatgassen is een onderdeel van de aanpassing van arbo voorzieningen in de brandweergarages. Dit jaar worden ook de sanitaire ruimten in de brandweergarages Burgh-Haamstede, Brouwershaven, Kerkwerve, Dreischor en Zierikzee nog aangepast aan de arbo normen. Dinsdag 28 april moeten alle installaties in de brandweergarages klaar zijn. Het installeren van deze afzuiginstallaties kost 83.500 euro.