Kans op elektrocutie bij brand zonnepanelen

Toegevoegd: 06-05-2009, 12.18 uur
Door: Jan-Willem Kempeneers

MIDDELBURG - Het wordt oppassen geblazen voor brandweerlieden. Bij brand in een woning die voorzien is van zonnepanelen kunnen brandweerlieden namelijk geëlektrocuteerd worden.  Ook in Zeeland zijn woningen voorzien van dergelijke panelen.

Als in een woning de hoofdschakelaar wordt uitgeschakeld blijven de zonnepanelen echter gewoon opladen. Dat meldt de Belgische nieuwszender VRT woensdag. De problemen zijn in België aangekaart door de Brandweervereniging Vlaanderen (BVV). Directeur van de vereniging, Guy van de Gaer, zegt tegenover de krant dat de BVV er bij de Belgisch overheid op aandringt om snel procedures uit te werken voor dergelijke situaties. De Belgen hoorden van het probleem via hun Duitse collega’s.

Nederlandse en dus ook Zeeuwse brandweerkorpsen kunnen eveneens te maken krijgen met deze gevaarlijke situatie. Steeds meer woningen worden in het kader van het opwekken van duurzame energie voorzien van zonnepanelen. Mocht bij brand een zonnepaneel beschadigd raken dan kunnen brandweerlieden geëlektrocuteerd worden als er geblust wordt met water.

In Duitsland is de vereniging van brandweerkorpsen groot voorstander van het aanbrengen van een pictogram op een woning die voorzien is van zonnepanelen.  Volgens de BVV in België moet snel actie ondernomen worden. De vereniging wil volgens nieuwszender VRT voorkomen dat korpsen hun eigen regels en procedures gaan uitwerken.

Overigens lijkt al het gevaar geweken te zijn als de bedrading van de kring van zonnepanelen onderbroken is. Belgische brandweerlieden zullen gaan leren hoe ze een gelijkstroomkring moeten uitschakelen zodat op dat gebied 100 procent veilig gewerkt kan worden tijdens een brand. Hoe momenteel dergelijk problemen in Nederland opgepakt worden is niet bekend.

Jos Jaspers (7-5-2009 om 14:24)
Ad, Een zonnepaneel geeft inderdaad zwakstroom af. Echter wanneer er 6 panelen in serie worden geschakeld geeft dit al gauw zo'n 160 Volt. En dan wordt het toch oppassen.
Jos Jaspers (7-5-2009 om 09:06)
Het probleem is redelijk makkelijk op te lossen door een junction box te plaatsen. Deze junction box is een kastje dat geplaats wordt tussen de draden van de zonnepanelen en de inverter. De junction box bevat een schakelaar waarmee de stroom welke van de zonnepanelen komt, afgesloten wordt.
Herrie (6-5-2009 om 19:31)
In principe kennen we dit "probleem" al van de neonverlichting-logo's van winkels. Verplicht is bij gebruik van neon aan de gevel van de winkel een z.g. Brandweerschakelaar te monteren. Zit op een rood/wit rond bordje. Schakelaar is met een stok met haak te bedienen. Leren ze op LBO-E.
Patrick (6-5-2009 om 15:31)
'' Hoe momenteel dergelijk problemen in Nederland opgepakt worden is niet bekend.'' Ik denk dat ze in NL éérst een commissie in het leven roepen, die dit gaat onderzoeken. Zijn ze hier namelijk heel goed in !!!!
Ad (6-5-2009 om 12:54)
Een zonnepaneel geeft veilige spanning af!, openspanning van een 36 volt of zo gelijkspanning, in een gesloten circuit (belast) zelfs maar 24-27 volt de omvormer die dit omzet naar 230 volt wisselspanning heeft een bron nodig om te werken, dus als de hoofdschak. wordt uitgezet wordt niets omgezet!