Verwarde Souburger met nepwapen

Toegevoegd: 19-06-2009, 09.45 uur
WATERINGEN - Een verwarde 22-jarige man uit Oost-Souburg is gisteren in Wateringen, nabij Den Haag, aangehouden omdat hij met een nepwapen had staan zwaaien. Hij deed dat net voor de start van een sportdag voor basisschoolleerlingen.

Rond 08.00 uur kreeg de politieregio Haaglanden de melding dat een onbekende man zich verdacht ophield op het terrein van een sportvereniging bij het Wateringse Veld. Daar waren op dat moment twee mensen bezig met de voorbereidingen van de sportdag van een plaatselijke basisschool.

De melder zag dat de man een op een vuurwapen gelijkend voorwerp bij zich had en belde de politie. Op dat moment waren er nog geen kinderen op de sportvereniging aanwezig.

In afwachting van de politie verlieten de melders de sportvereniging en vingen op het Ko van Dijkplein de arriverende kinderen en hun ouders op.

Nadat de man het nepwapen op het sportveld had neergelegd, verliet ook hij het sportterrein en liep hij richting de Lindewever. Daar hielden de agenten hem aan. Het nepwapen werd op het sportveld gevonden en in beslag genomen. De man is op het politiebureau in verzekering gesteld.

De man is niet bij de kinderen en hun ouders in de buurt geweest. De sportdag ging dan ook gewoon door, zij het met enige vertraging. Om eventuele bezorgdheid bij ouders en kinderen weg te nemen, gaven politiemensen kort na de aanhouding tekst en uitleg aan de melders en overige medewerkers van de basisschool.

Volgens de Zeeuwse politie wordt de man ook verdacht van het tanken zonder te betalen bij een tankstation langs de A58 bij Krabbendijke. Ook had hij wat spullen uit de shop meegenomen zonder af te rekenen. Later op de nacht had hij een poging tot inbraak gedaan bij een tankstation langs de A58 bij Rilland.